نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

پاییز فصلی پر از زیبایی و رنگ هاست؛ اما در کنار این زیبایی برای بسیاری از افراد، ناراحتی و افسردگی و خستگی فراوانی با خود به همراه دارد. با وجود اینکه در این فصل، معمولا هوای خوب و دلنشین، نم باران و برگ‌های زرد و نارنجی حس زیبا و رمانتیکی در اکثر افراد ایجاد می‌کنند، اما باز هم حس افسردگی بیشتر از همیشه به سراغ مان می‌آید.

در ادامه این مقاله با چند راهکار کاربردی آشنا خواهید شد تا پاییز امسال، لبخند روی لب هایتان نقش بسته و با افسردگی خداحافظی کنید.

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

سحرخیز باشید

کمبود نور آفتاب با کوتاه شدن روز‌ها و متعاقبا طولانی شدن شب‌ها، می‌تواند باعث ایجاد اختلالات عاطفی فصلی شود و در نتیجه احساس افسردگی به شما دست دهد. طبق مطالعات به دست آمده، یک روش عالی برای جلوگیری از به وجود آمدن این حالت، این است که صبح‌ها بین ساعت ۶ الی ۱۰، هنگامی که بیشترین و قوی‌ترین میزان نور را شاهد هستیم، به مدت حداقل ۳۰ دقیقه به بیرون از خانه بروید.

در یک روز معمولی، تابش نور خورشید در خارج از منزل شما حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از داخل منزل است. پس برای مبارزه با افسردگی فصل پاییز، صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شده، خانه را ترک کنید و با یک پیاده روی ساده، روز خود را بسازید.

خواب خود را تنظیم کنید

در پاییز نیز مانند بهار، هوس خواب در افراد بسیار بیشتر می‌شود. از آنجا که در پاییز، شب‌های طولانی تری داریم، سطح ملاتونین یا همان هورمون خواب در بدن افزایش یافته و در نتیجه باعث می‌شود کل روز احساس خواب آلودگی داشته باشید و از سوی دیگر، شب‌ها نیز بیقرار باشید. ما اغلب با غلبه بر سیستم طبیعی خواب خود مثل نوشیدن قهوه یا مصرف قرص‌های آرامش بخش، این مشکل را بیشتر می‌کنیم!

برای از بین بردن این حالت، کافی است یک برنامه مشخصی برای زمان خوابیدن و بیدار شدن خود داشته باشید. همچنین می‌توانید شب‌ها کمی قبل از خواب، از دمنوش‌های گیاهی آرامش بخش استفاده کنید.

مواد غذایی مفید میل کنید

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

وجود روز‌های کوتاه و کمبود نور خورشید، تولید سروتونین یا همان هورمون شادی را در بدن ما به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا ما به مصرف کربوهیدرات‌های تقویت کننده‌ای مثل پاستا و سیب زمینی و برنج روی آوریم و در نهایت چندین کیلوگرم افزایش وزن پیدا کنیم! پیشنهاد می‌کنیم در این فصل سبزیجات، مرکبات و بسیاری از میوه‌ها که منبع غنی ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان و بتاکاروتن هستند را بیشتر مصرف کنید.

همچنین مصرف خوزاکی‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان و فیبر هستند، تاثیر فراوانی در جلوگیری و درمان افسردگی پاییزی دارد.

زمانی را با دوستان خود سپری کنید

مطالعات بیشماری ثابت کرده‌اند که داشتن یک یا چند دوست خوب می‌تواند افسردگی را از بین ببرد. ممکن است حال و هوای پاییز، حس شور و شوق شما را از بین برده و ترجیح دهید بیشتر زمان خود را در خانه و جلوی تلویزیون بگذرانید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم این حس را کنار بگذارید و زمانی را به دوستان خود اختصاص دهید. با آن‌ها بیرون رفته و سعی کنید بیشتر در فضا‌های شاد و خودمانی حضور پیدا کنید. یک عصرانه دلنشین در کافه مورد علاقه تان، رفتن به سینما یا کنسرت خواننده محبوب تان می‌تواند اثربخش باشد.

یک هدف تعیین کنید

با تمام شدن تابستان و دور بودن عید و سال نو، شاید کمی سخت باشید، اما صبر کنید به هر طریقی که شده در خودتان انگیزه ایجاد کنید. برا تحقق این امر، روانشناسان توصیه می‌کنند با اهداف کوچک مثل خواندن کتاب یا انجام کاری که سال هاست می‌خواهید انجام دهید، اما به دلایل مختلفی نتوانسته‌اید انجام دهید. پس از این مرحله می‌توانید یک گام فراتر بردارید؛ برای مثال یک کلاس ثبت نام کنید و مهارت جدیدی بیاموزید.

خوردنی‌های جدید و هیجان انگیز را امتحان کنید

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

خوردن یک نوشیدنی ترکیبی که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، حال و هوای شما را بهتر خواهد کرد. شاید این متد تاثیر خیلی طولانی مدتی نداشته باشد، اما مطمئنا می‌تواند حال و هوای یکی از روز‌های پاییزی شما را بهتر و شادتر کند.

غذا‌های مفید میل کنید

بدن، هورمون شادی را از یک ماده شیمیایی به نام تریپتوفان می‌گیرد که این ماده به طور طبیعی در مواد غذایی مثل لبنیات، ماهی، موز، خرما، سویا، بادام و بادام زمینی مشاهده می‌شود. متخصصان تغذیه عقیده دارند که ترکیب غذا‌هایی که سرشار از تریپتوفان هستند با کربوهیدرات‌های سبوس‌داری مثل نان جو، برنج قهوه‌ای یا نان سبوس‌دار، می‌تواند در تولید انسولین به بدن کمک کرده و در نهایت، میزان تریپتوفان را در مغز افزایش دهد.

خنده درمانی را امتحان کنید

خندیدن برای تقویت هورمون‌های شادی بسیار مهم و مفید است. اگر سرگرم فضای مجازی هستید، به جای دنبال کردن خبر‌های ناراحت کننده، مدتی هم فقط کلیپ و محتوای خنده دار را دنبال کنید. اگر به سینما می‌روید، فقط به تماشای فیلم‌های کمدی بروید. رفتن به تئاتر‌های خنده دار یا حتی موزیکال را در اولویت قرار دهید.

بدن خود را سم زدایی کنید

بعد از تمام خوردنی‌هایی که در تابستان خوردید، وقت آن رسیده تا قدری به بدن خود استراحت داده و احساس سبکی کنید. مصرف غذا‌ها یا نوشیدنی‌های ناسالم، با تحت تاثیر قرار دادن سطح تریپتوفان، فعالیت اسید آمینه مورد نیاز برای تولید سروتونین یا هورمون شادی در بدن را دچار مشکل خواهد کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنید به مدت یک هفته به خوردن غذا‌های سالم و نوشیدنی‌های طبیعی بپردازید تا تفاوت را احساس کنید.

ورزش کنید

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

برای تقویت روحیه خود و مقابله با حس و حال غم انگیز پاییز، ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها در پاییز، بلکه همیشه و همیشه روحیه شما را بهتر خواهد کرد. اگر می‌توانید هرروز یا یک روز در میان به باشگاه رفته و یک ورزش خاص و پرهیجان را دنبال کنید. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، پیاده روی، آن هم پیاده روی صبحگاهی را نیز فراموش نکنید.

ویتامین D مصرف کنید

نور خورشید، منبع اصلی ویتامین D مورد نیاز برای بدن است؛ هنگامی که مدت زمان تاریکی هوا بیشتر از روشنایی آن باشد و در واقع نور کمتری دریافت کنید، بدن شما دچار کاهش ویتامین D خواهد شد. این موضوع اثرات مخربی در سیستم کلی بدن شما خواهد داشت. در نتیجه سعی کنید در این مدت، میزان مصرف ویتامین D را به حد چشمگیری افزایش دهید.

مدیتیشن کنید

طبق مطالعات انجام شده در کشور آمریکا، مدیتیشن یکی از اصلی‌ترین روش‌های جلوگیری از افسردگی است. یک روش ساده برای انجام مدیتیشن، این است که یک شمع روشن کرده و به مدت ۱۰ دقیقه به آتش و شعله آن نگاه کنید. این کار به ذهن شما اجازه می‌دهد که از هرگونه اندیشه و فکر منفی دور و در امان باشد.

سفر کنید

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

بسیاری از روانشاناسان به عبارتی به نام "سندرم بعد از تعطیلات" معتقدند؛ به این معنا که پس از تعطیلات و خوش گذرانی‌های تابستانی، ممکن است احساس خستگی، ضعف و در نهایت افسردگی داشته باشید. برای از بین بردن این حالت، می‌تواند در هر فرصتی که به دست آوردید استفاده کرده و به مسافرت برویدو این سفرها، هر قدر هم که کوتاه باشند، تاثیر فراوانی بر روحیه و عواطف شما خواهند داشت.

مصرف آهن را افزایش دهید

آیا مدتی است که احساس خستگی و افسردگی در خود حس می‌کنید؟ ممکن است به غیر از حال و هوای پاییز، کمبود آهن باعث به وجود آمدن این اوضاع شده باشد. تحقیقات وزارت بهداشت ثابت کرده‌اند که از هر ۱۰ نفر، تنها ۱ نفر به میزان کافی آهن مصرف می‌کند! ممکن است میزان آهن بدن شما در حالت فقر نباشد، اما آهن زیادی هم نداشته باشید؛ اما کافی نیست. باید میزان بیشتری آهن مصرف کنید.

در حالت ایده آل، افراد به صورت روزانه به ۲ وعده غذایی غنی از آهن احتیاج دارند؛ بهترین منابع غنی آهن عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، نان، غلات، سبزیجات و میوه خشک.

از طبیعت لذت ببرید

طبق مطالعات انجام شده، لذت بردن از فضای باز و طبیعت می‌تواند تاثیر بسزایی در روحیه و حال و هوای شما داشته باشد. محققان معتقدند پیاده روی در طبیعت (از پارک گرفته تا جنگل) می‌تواند سبب افزایش روحیه شود؛ در مقابل آن نیز پیاده روی در سطح شهر می‌تواند شما را بیشتر در حالت افسردگی قرار دهد؛ بنابراین برای قدم زدن و پیاده روی، به یک پارک جنگلی هر چند کوچک در اطراف خود رفته و از رنگ‌های زیبای پاییزی لذت ببرید.

طب سوزنی را فراموش نکنید

چگونه با افسردگی پاییزی کنار بیاییم؟

طب سوزنی می‌تواند اندروفین را در بدن آزاد کرده و در مبارزه با حال و هوای غم انگیز پاییزی بسیار موثر باشد. متخصصین طب سوزنی معتقدند که سوزن‌ها مانند سوئیچ در مدار بدن عمل می‌کنند و انرژی راکد را آزاد کرده و به جریان می‌اندازد. انجام طب سوزنی سبب بهبود کیفیت خواب و افزایش آرامش می‌شود.

منبع: برترین ها



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

یک روانشناس گفت: طلاق روی روح، روان، جسم، اندیشه و احساس فرد تاثیر می‌گذارد، بنابراین فرد به یک زمان چند ماهه تا چند ساله نیاز دارد، تا بتواند بهبود پیدا کند.

عواقب بعداز طلاق که شاید ندانید

 

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره عاقبت افراد بعد از طلاق اظهار کرد: طلاق مانند ازدواج یک انتخاب است، همانطور که ما انتخاب می‌کنیم زندگی خود را به شراکت بذاریم با همسرمان، در طلاق هم وقتی می‌بینیم که این شراکت منصفانه نیست، انتخاب می‌کنیم که از این رابطه خارج بشویم.

زین الدینی بیان کرد: طلاق را می‌توانیم به یک عمل جراحی تشبیه کنیم، ممکن است ما فقط جراحی روی دست‌مان انجام داده باشیم، اما بدلیل داروی بیهوشی که دریافت کرده‌ایم، تمام اجزا بدن ما کنش‌های خودش را برای موقت از دست خواهد داد، به عنوان مثال شما ممکن است جهت‌یابی‌تان به زمان و مکان را از دست بدهید، درد داشته باشید و فعالیت‌های روزمره خودتان را نتوانید داشته باشد و طلاق دقیقا عین عمل جراحی است، کاملا زندگی فرد را دگرگون خواهد کرد.

این روانشناس گفت: طلاق روی روح، روان، جسم، اندیشه و احساس فرد تاثیر می‌گذارد، بنابراین فرد به یک زمان چند ماهه تا چند ساله نیاز دارد، تا بتواند بهبود پیدا کند، و زندگی جدید خودش را که سرشار از آزادی، نشاط و هدفمندی است، بسازد.

او ادامه داد: بعد از درست سپری‌کردن دوره بازسازی پس از طلاق، ممکن است زندگی فرد به سطحی برسد که حتی خیلی بهتر از قبل باشد، البته در صورتیکه بتواند دوره بهبودی را بخوبی سپری کند، به عنوان مثال یکی از مواردی که فرد باید رعایت کند، این است که وارد رابطه عاطفی دیگری نشود، چون آمادگی لازم را ندارد و ممکن است ضربه عاطفی دیگری را تجربه کند.

 

زین الدینی با بیان اینکه در طول دوره بازسازی فرد از یکسری مراحل عبور خواهد کرد تا به احساس آزادی و شادی برسد، افزود: این مراحل شامل، انکار کردن شرایط پیش‌آمده، احساس ترس از شرایط جدید، سازگاری به شکل ناسالم، احساس شدید تنهایی، از دست دادن دوستیها، احساس گناه و طرد شدن، احساس غمگینی، احساس خشم، رهاکردن گذشته، احساس خودارزشمندی و عزت نفس، مرحله انتقال و حل کردن علت‌های از هم‌پاشیده شدن رابطه قبلی خود، صداقت با خود و دیگران، مرحله عشق، اعتماد، تمایلات جنسی، استقلال، هدفمندی و آزادی.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای عبور از هر مرحله باید زمان خاصی در نظر گرفته شود و فرد باید بسیار صبور باشد تا بتواند تک تک مراحل را بدرستی طی کند و با موفقیت از آن خارج شود، اضافه کرد: گاهی اوقات ممکن است فرد در یک زمان در چندین مرحله باشد، یعنی همزمان هم احساس خشم از همسر سابقش داشته باشد و گاهی اوقات هم ممکن است احساس غمگینی و احساس تنهایی به‌طور همزمان داشته باشد.

زین الدینی خاطرنشان کرد: این مسیر بسیار سخت و پر فراز و نشیب است، معمولا اطرافیان درک و حمایت لازم را ندارند و البته بهتر است برای گذر کردن از این مراحل افراد کمک حرفه‌ای دریافت کنند و بدانند که بعد از طی مسیر می‌توانند زندگی دلخواه‌شان را برای خود بسازند و احساسات بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

یک روانشناس گفت: طلاق روی روح، روان، جسم، اندیشه و احساس فرد تاثیر می‌گذارد، بنابراین فرد به یک زمان چند ماهه تا چند ساله نیاز دارد، تا بتواند بهبود پیدا کند.

عواقب بعداز طلاق که شاید ندانید

 

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره عاقبت افراد بعد از طلاق اظهار کرد: طلاق مانند ازدواج یک انتخاب است، همانطور که ما انتخاب می‌کنیم زندگی خود را به شراکت بذاریم با همسرمان، در طلاق هم وقتی می‌بینیم که این شراکت منصفانه نیست، انتخاب می‌کنیم که از این رابطه خارج بشویم.

زین الدینی بیان کرد: طلاق را می‌توانیم به یک عمل جراحی تشبیه کنیم، ممکن است ما فقط جراحی روی دست‌مان انجام داده باشیم، اما بدلیل داروی بیهوشی که دریافت کرده‌ایم، تمام اجزا بدن ما کنش‌های خودش را برای موقت از دست خواهد داد، به عنوان مثال شما ممکن است جهت‌یابی‌تان به زمان و مکان را از دست بدهید، درد داشته باشید و فعالیت‌های روزمره خودتان را نتوانید داشته باشد و طلاق دقیقا عین عمل جراحی است، کاملا زندگی فرد را دگرگون خواهد کرد.

این روانشناس گفت: طلاق روی روح، روان، جسم، اندیشه و احساس فرد تاثیر می‌گذارد، بنابراین فرد به یک زمان چند ماهه تا چند ساله نیاز دارد، تا بتواند بهبود پیدا کند، و زندگی جدید خودش را که سرشار از آزادی، نشاط و هدفمندی است، بسازد.

او ادامه داد: بعد از درست سپری‌کردن دوره بازسازی پس از طلاق، ممکن است زندگی فرد به سطحی برسد که حتی خیلی بهتر از قبل باشد، البته در صورتیکه بتواند دوره بهبودی را بخوبی سپری کند، به عنوان مثال یکی از مواردی که فرد باید رعایت کند، این است که وارد رابطه عاطفی دیگری نشود، چون آمادگی لازم را ندارد و ممکن است ضربه عاطفی دیگری را تجربه کند.

 

زین الدینی با بیان اینکه در طول دوره بازسازی فرد از یکسری مراحل عبور خواهد کرد تا به احساس آزادی و شادی برسد، افزود: این مراحل شامل، انکار کردن شرایط پیش‌آمده، احساس ترس از شرایط جدید، سازگاری به شکل ناسالم، احساس شدید تنهایی، از دست دادن دوستیها، احساس گناه و طرد شدن، احساس غمگینی، احساس خشم، رهاکردن گذشته، احساس خودارزشمندی و عزت نفس، مرحله انتقال و حل کردن علت‌های از هم‌پاشیده شدن رابطه قبلی خود، صداقت با خود و دیگران، مرحله عشق، اعتماد، تمایلات جنسی، استقلال، هدفمندی و آزادی.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای عبور از هر مرحله باید زمان خاصی در نظر گرفته شود و فرد باید بسیار صبور باشد تا بتواند تک تک مراحل را بدرستی طی کند و با موفقیت از آن خارج شود، اضافه کرد: گاهی اوقات ممکن است فرد در یک زمان در چندین مرحله باشد، یعنی همزمان هم احساس خشم از همسر سابقش داشته باشد و گاهی اوقات هم ممکن است احساس غمگینی و احساس تنهایی به‌طور همزمان داشته باشد.

زین الدینی خاطرنشان کرد: این مسیر بسیار سخت و پر فراز و نشیب است، معمولا اطرافیان درک و حمایت لازم را ندارند و البته بهتر است برای گذر کردن از این مراحل افراد کمک حرفه‌ای دریافت کنند و بدانند که بعد از طی مسیر می‌توانند زندگی دلخواه‌شان را برای خود بسازند و احساسات بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

روانشناسی نقاشی کودک

 

روانشناسی نقاشی کودکان و خردسالان بسیاری از حرفه ای ها را در زمینه آموزش و پرورش جذب کرده و علاقه مند می کند.

 

محققان، روانشناسان، معلمان و والدین تحقیقات مختلفی را برای روشن ساختن مفهوم و تفسیر نقاشی های کودکان انجام داده اند.

 

از طریق بررسی و تحلیل نقاشی کودکان ، می توان بینش آنها را در مورد توسعه اجتماعی / احساسی، فیزیکی و فکری هر کودک به دست آورد.

 

کودکان معمولا از طریق روش های فکری، جسمی و احساسی جهان اطراف را کشف می کنند. مداد، قلم مو و کاغذ بهترین روش برای انتقال ترس ها و امیدهای آنهاست. پیشرفت نقاشی کودکان در طی یک دوره زمانی می توانند رشد فکری آنها را نشان دهد و همچنین توانایی ها و مهارت های علمی آنها را مشخص کند.

  

کودکان از طریق نقاشی های خود، نظرات و تفسیرهایشان را بیان می کنند. نقاشی های کودکان بخشی از طبیعت درونی آنها است. هنگامی که نقاشی می کنند، مواد، مداد رنگی، الگو، اندازه و موقعیت آنچه را که می خواهند بکشند با دقت انتخاب می کنند که هر کدام نشان دهنده بعدی از درون آنهاست و می تواند اطلاعات دقیقی ارائه دهد.

 

نقاشی های کودکان در فرهنگ های مختلف متفاوت است. تحقیقات نشان می دهد کودکان در فرهنگ های مختلف نه تنها در جزئیات طراحی سبک، بلکه در استراتژی های اولیه نیز متفاوت هستند. فرهنگ، نقش اساسی در توسعه نمادهای نهادینه دارد. همچنین می تواند یک ابزار ارتباطی باشد. کودکانی که هنوز توانایی کافی برای بیان لغات انتزاعی ندارند، از روش های ارتباطی مانند نقاشی استفاده می کنند.

 

از طریق نقاشی کودکان با افراد خانواده ارتباط برقرار می کنند و مهارت های زندگی را توسعه می دهند و حس اعتماد را ایجاد می کنند. نقاشی های کودکان دارای نظمی است که به توسعه مهارت های حرکتی کمک می کند. گستردگی دیدکودک، علایق، احساساتی مانند شادی، خشم، غم و اندوه همچنین شیوه زندگی و روش های تربیتی تاثیر زیادی بر محتوای آن دارد.

  

روانشناسی نقاشی کودکان، حاکی از آن است که کودکانی که نقاشی های بهتری دارند از درصد هوش عاطفی بالاتری برخوردارند.

 

بخش ناخودآگاه روح می تواند از طریق نقاشی ظاهر شود. طراحی یک ارتباط مستقیم با بخش ناخودآگاه دارد و حاوی اطلاعات روانشناختی زیادی است که عمق روان کودک را می توان از طریق آن احساس کرد. کودکانی که نقاشی می کنند بچه های خوشحال تری هستند. آنها ترس، آرزو، درد و غیره را از طریق نقاشی بیان می کنند. همچنین اطلاعاتی در مورد رابطه جهان و دیگر افراد بیان می کنند.

 

نقاشی های کودکان

 

 

آثار هنری کودکان نشان دهنده یک دیدگاه از شخصیت خودشان است. کودکان ابزار نقاشی را به طوری تصادفی انتخاب نمی کنند، این انتخاب خلق و خوی شخصیتی آن ها را نشان می دهد. ضخامت مداد، اندازه ورق انتخاب شده، نشان دهنده خصوصیات درونی اوست. هرچه ورق بزرگتر باشد کودک می خواهد بیشتر خود را نشان دهد، در حالی که انتخاب یک برگه کوچکتر نشان می دهد کودک رضایت بیشتری دارد. در اینجا به تفسیر چند مورد از نقاشی کودکان می پردازیم.

 

طراحی یک شخص در اندازه بزرگ نشانه پرخاشگری است اما در اندازه کوچک نشانه احساس بی کفایتی، شرم، ترس و افسردگی است. اگر سر شخص را بسیار بزرگ بکشد نشان از مغرور بودن است. بچه های معمولی سر را متناسب با بدن طراحی می کنند.

  

کودکانی که بیشتر صحبت می کنند، تهاجمی هستند و دهان را با اندازه بزرگ طراحی می کنند. اما بچه های معمولی متناسب با بدن نقاشی می کنند. کودکانی که فکر می کنند مدام تحت کنترل هستند اندازه چشم ها را بزرگتر نقاشی می کنند. چشم در اندازه کوچک نشان از ضعف احساسات و وابستگی است و اگر چشم حذف شود نشان از عدم تمایل به حضور در جامعه و ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

 

بزرگ نشان دادن بینی تاکید بر پرخاشگری در کودک است. کودکانی که گردن را بلند می کشند، نشان از سختی در دستیابی به اهداف و خواسته هایشان است.کودکان مشکل دار اصولا گردن را به طور کامل حذف می کنند.

 

کشیدن دست نشان از تمایل به ارتباط برقرار کردن با محیط و کمک به همنوع است.کوچک کشیدن یا حذف آن نشان از احساسات ناامن و بی نظمی است.

 

اگر تمام بدن سایه دار باشد نشان از اضطراب کودک و اگر قسمتی از بدن سایه دار باشد اضطراب در آن قسمت از بدن کودک را نشان می دهد.

 

فشار قلم خبر از تنش عضلانی کودک می دهد. این پدیده در کودکان پسر منعکس کننده عجولی است. خطوط خفیف سطح انرژی پایین، شرم و افسردگی را منعکس می کند.

 

نقاشی کودکان باید توسط متخصصین تجزیه تحلیل شود. استراتژی های مورد استفاده در نقاشی کودکان اطلاعات زیادی در اختیار متخصصین و والدین می گذارد که منجر به حل مشکلات درونی آنان می شود.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

درک بچه از مرگ چطور است؟ ما چه طور باید این راز بزرگ را براي بچه توضیح دهیم و بچه چه طور میتواند آن را درک کند.

بچه ها در سنین ابتدایی درک درستی از واقعیت، داستان، تاریخ و تخیل ندارند و نمی توانند اینها را بخوبی از هم تفکیک کنند.

 

تعریف کردن مرگ به شکلی که گویی شخصیتی انساني دارد و به دنبال آدم ها مي‌ايد میتواند براي بچه به کابوسی دائمی بدل شود. زمانی بچه می پذیرد مادربزرگ پیش فرشته هاست، برای این که تخیل وی میتواند همه چیز را در زمان حال با جزئیات بسازد؛ ولی این حادثه زیاد طول نمی کشد و بزودی وی به دنبال دلیل خواهد بود.

 

چنانچه پسر چهار ساله تان از شما بپرسد:« مادربزرگ، به کجا رفته و من دوباره کی وی را خواهم دید؟» چه جوابی خواهید داد؟ این حالت شما را سردرگم خواهد کرد و به دروغ پناه خواهید برد؟

 

آنچه باید بدانیم این است که گمراه کردن بچه، وی را از فکر کردن در مورد فرد وفات یافته منصرف نخواهد کرد بلکه سبب ميشود بچه ، ديگر به اطرافیان خود اطمینان نداشته باشد و آن ها را اشخاص دروغگویی بداند. بدین ترتیب بهتر است مرگ عزیز خود را از بچه مخفی نکنید و باتوجه به سن و سال بچه و ميزان درک و فهم وی، مسأله مرگ را برایش توضیح دهید.

 

بچه در هر سن و در هر موقعیتی که باشد از مرگ اطرافیان خود بسیار آشفته و ناراحت خواهد شد. بدین ترتیب به احوالات وی توجه کافی داشته باشید تا دچار بیماری افسردگی و استرس نشود.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

چطور مرگ اطرافیان را به بچه توضیح دهیم؟

به طور کلی باید چند سؤال را جواب دهید تا بتوانید به خوبی و درستی معنای مرگ را به بچه منتقل کنید. این که بچه چند ساله است؟، شخصی که فوت شده چه قدر به بچه نزديک بوده است؟ و در پایان این که بچه چه قدر با مرگ اشنا شده است؟ اگر جواب این سه سؤال را پیدا کردید میتوانید باتوجه به وضعیت بچه براي وی توضیح دهید، در ادامه میخواهیم شیوه های را براي توصیف مرگ به بچه ها بیان کنیم.

 

آغاز یک صحبت آن هم با بچه و در خصوص مرگ که به خودی خود با تلخی همراه است قدری دشوار است. باید بدانید که چه چیزی در ذهن وی میگذرد. چنانچه در شرایطی هستید که شخصی از اعضای خانواده از دست رفته میتوانید با این شکل با وی صحبت را آغاز کنید.

 

“آیا میدانی به چه دلیل امروز مادر ناراحت است؟” یا چنانچه جو خانه به گونه ای است که بچه خود تا حدودی متوجه شده سوال کنید “آیا میدانی چه اتفاقی افتاده است؟” ولی اگر تنها هدف معرفی مرگ به بچه مد نظر شماست میتوانید از عکس و تصویر گذشتگان استفاده کنید و آن ها را به بچه نشان دهید. “آیا میدانی این فرد کیست؟او برادر بزرگتر تو بود که پیش از تو متولد شد و اینک فوت شده است. آیا میدانی به چه کسی مرده میگویند؟”

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

مرگ را صادقانه توضیح دهید و نه داستانی!

قرار نیست براي بچه یک قصه و داستان حماسی تعریف کنید. وی تنها باید با معنای مرگ اشنا شود و باید با حقیقت مرگ رابطه برقرار کند. صریح باشید و از واژه مرگ یا فوت استفاده کنید. نباید از جملاتی مثل “اکنون وی رفته و ديگر برنمیگردد” یا “او ما را ترک کرد” استفاده کنید. مرگ یک اتفاق دردناک است ولی هیچوقت نباید براي بچه به عنوان یک تابو تعریف شود که نباید از آن سخن گفت. یک تعریف ناقص همان طور که ذهن شما را درگیر می کند می تواند بچه را آشفته کرده و وی را دچار ناراحتی کند و باتوجه به این که او از شما این جملات را شنیده خیال می کند سوال دوباره آن و یا پرسیدن از دیگران در خصوص مرگ خطا و اشتباه است.

 

آیا بچه ها از مرگ می ترسند؟

این مسأله باز هم به بچه شما بستگی دارد. برخی از آن ها از مرگ می ترسند و برخی ديگر نه. چه بسا کودکانی هستند که بخاطر ترس از مردن، دوست ندارند هیچ وقت بزرگ شوند.

 

در واقع، در فکر آن ها ترس از بزرگ شدن فقط به این خاطر شکل می گیرد که عاقبت وی هم روزی مانند پدر بزرگ و مادربزرگ پیر ميشود و روزی می میرد. بهتر است از بچه سؤال کنیم:« چه چیزی تو را می ترساند؟»،« به چه دلیل می ترسی؟» و... جواب های وی حتما میتواند به ما کمک کند تا علل این نگرانی و راه‌های غلبه بر آن را بشناسیم. امکان دارد کودکان در سنین گوناگون از نوعی اضطراب که به آن« ترس از مرگ» می گوییم رنج ببرند که البته این مشکل با حالتی که در بالا توضیح داده شد، متفاوت است.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

واکنش های کودکانه در قبال مرگ  

1. پرخاشگری، ترس و استرس

2. اختلال های خواب( کابوس، هراس از خوابیدن) 

3. اختلال های رفتاری( جویدن ناخن، شب ادراری) 

4. حس گناه، بیماری افسردگی و ناراحتی 

5. عدم تمرکز

 

سوگواری بچگانه

روان شناسان معتقدند بچه باید به روش خود سوگواری کند.

اگر بچه را به مراسم تشییع جنازه نمی برید، اجازه دهید وی هم به طریقی با فرد وفات یافته وداع کند. بخصوص اگر به هم نزديک بوده اند.

 

براي وی شمعی روشن کند یا با آرامش با هم درباره وی حرف بزنید . بگذارید وی هم خاطراتش را مرور و با متوفی وداع کند.

 

خانواده هایی که در آن کودکی ، مرگ عزیزی را تجربه ميکند در زمان سوگواری واکنشی به نام دوره احساسی کوتاه از خود نشان می‌دهند . احساسات کودک در این دوره بصورت جهشی است. با انرژی زيادي آغاز ميشود و خيلي زود پایان می یابد. این اتفاق دو سه بار در روز یا هفته رخ ميدهد یا حتی پس از یک سال با یادآوری آن فرد تکرار ميشود . نگران نباشید آرام آرام همه چیز عادی ميشود .

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

 

حسن اکبرزاده روانشناس و مشاور، درباه آسیب‌های توهین کردن به همسر در زندگی مشترک اظهار کرد: توهین کردن رفتاری‌ در جهت تخریب شخصیت طرف مقابل است که می‌تواند کلامی یا رفتاری باشد و زمانی که از زندگی مشترک صحبت می‌کنیم، با یک فرآیند ارتباطی روبرو هستیم.

این روانشناس بیان کرد: توهین کردن اغلب به صورت یک فرآیند است، یعنی از آن جایی که ارتباط زوجین بنا به مسائل و مشکلات مختلف زندگی منحرف شده،  حرمت  شکنی‌ها و توهین‌ها آغاز می‌شود و تابوی احترام در رابطه زناشویی می‌شکند.

او با بیان اینکه بدترین حالت حرمت شکنی مربوط به زمانی‌ است که بی احترامی به خانواده‌های یکدیگر نیز سرایت کند، افزود: بسیاری از زوجین در جلسات مشاوره عنوان می‌کنند که با مذاکره و توافق توانسته‌اند بی احترامی و توهین به یکدیگر را مدیریت کنند و همدیگر را ببخشند، اما موضوعی که در این میان آزارشان می‌دهد و انگار زخم آن‌ها را عمیق‌تر می‌کند و کنترل آن از دست زوجین خارج است، توهین به خانواده‌هاست.

اکبرزاده با بیان اینکه تخریب رابطه زناشویی از جمله اثرات منفی توهین همسران به یکدیگر در یک رابطه مشترک است، تصریح کرد: نابودی صمیمیت زوجین، کاهش اعتمادبه نفس طرف مقابل، بی رغبتی نسبت به انجام فعالیت‌های مشترک، سردی در رابطه عاطفی-احساسی زوجین، عدم رسیدگی به امور مشترک و فردی، شاد نبودن، ترس از قضاوت شدن مدام، کم حرف شدن، گوشه گیر شدن، احتیاط بیش از حد، اجتناب از جمع‌های خانوادگی و اجتناب از حضور در منزل را می‌توان از جلمه سایر آسیب‌های توهین کردن زوجین به یکدیگر دانست.

او افزود: همچنین از دیگر آسیب‌های توهین به همسر در زندگی مشترک، تلاش برای پنهان کاری، بروز رفتار‌های متعارض، خشم از طرف مقابل، پرخاشگری، آسیب به خود و طرف مقابل با عدم رعایت اصول بهداشتی، تغذیه‌ای، ارتباطی و بالا رفتن احتمال خیانت با توجه به عدم همدلی است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: در صورت تکرار رفتار توهین آمیز، نهایتا با فردی مواجه هستیم که دچار افسردگی شده است، از فعالیت‌هایش لذتی نمی‌برد یا اصلا فعالیتی ندارد، سیستم خواب و تغذیه‌اش برهم ریخته است و مدام احساس خستگی می‌کند و ناامید است و به مرگ و خودکشی فکر می‌کند که با توجه به اثرات چرخشی یک رابطه مشترک طولی نمی‌کشد که همه این علائم در خود فرد توهین کننده نیز بروز پیدا می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

دروغگویی

 

با استفاده از ترفندهای روانشناسی موجود شما می‌توانید خودتان را گول بزنید و احساسی را در خود نهادینه کنید که درد کمتری در زندگی داشته باشید. همه ما در مورد اثر دارونما چیزهایی شنیده‌ایم. ایده موجود در اثر دارونما این است که فکر می‌کنید داروی مصرفی به شما کمک می‌کند در حالیکه واقعا اینگونه نیست. ذهن شما یک ابزار قدرتمند است.

 

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که چنین اثری می‌تواند به شما کمک کند از این قدرت ذهنی استفاده کنید و از مزایای موجود بهره مند شوید. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Pain، حتی زمانی که اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد اثر دارونما دارید نیز می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید. شما می‌توانید از این یافته‌ها برای بهبود همه جوانب سلامتی خود استفاده نمایید. محققان کار خود را با ۹۷ شرکت کننده که دارای درد مزمن بودند آغاز کردند.

 

آن‌ها شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم نمودند. گروه اول برنامه‌های مدیریتی همیشگی را دنبال کردند. به گروه دوم یک بطری پر شده از قرص داده شد که هیچ ماده شیمیایی در آن وجود نداشت و تنها از سلولز پر شده بود. از این گروه خواسته شد قرص را روزانه مصرف کنند. بر روی بطری‌ها علامت تقلبی بودن و واقعی نبودن این داروها مشخص شده بود. پس این افراد به خوبی می‌دانستند که این داروها واقعیت ندارند. بعد از سه هفته، افراد به سوالاتی که در مورد دردهای آنان بود پاسخ دادند. نتایج به دست آمده محققان را نیز شگفت زده کرد. افرادی که از داروهای غیر واقعی استفاده کرده بودند کاهش درد ۳۰ درصدی را گزارش کردند.

 

افرادی که هیچ قرصی را مصرف نکرده بودند بهبود حداقلی داشتند. دکتر تد کاپچوک در این باره چنین می‌گوید: این یافته‌ها درک ما از اثر دارونما را به کلی تغییر داد. به جای اینکه بیماران را گول بزنیم تا درد کمتری حس کنند، این تحقیقات نشان داد که اثر دارونما حتی با آگاهی بیمار از واقعی نبودن دارو نیز می‌تواند بهبود خوبی ایجاد نماید. تحقیقات ما به خوبی نشان داد که حتی بدون گول زدن افراد نیز می‌توان به اثرات قابل توجهی دست پیدا کرد. بیماران در مورد اتفاقات رخ داده شگفت زده بودند و دوست داشتند بدانند چه چیزی باعث ایجاد چنین اثری در بدن آن‌ها شده است. آن‌ها احساس نیرومندی می‌کردند.

 

این کشف شگفت انگیز ، احتمالات زیادی را به هنگام بهبود سلامت کلی بدن ایجاد می‌کند. سایر بیماری‌هایی که نشانه‌های آن بر اساس درک خود فرد ایجاد می‌شود نیز می‌تواند با این رویکرد درمان گردد. علاوه بر این، شما می‌توانید از الگوی مشابهی برای ایجاد حس مثبت و سایر موارد استفاده کنید. در این شرایط حتی به قرصی نیاز نخواهید داشت. به عنوان مثال تنها با باور کردن اینکه تمرینات ورزشی در صبح زود می‌تواند به سلامت بدن شما کمک کند اثرات مثبتی دریافت خواهید کرد. اما به خاطر داشته باشید که اثر دارونما نمی‌تواند تومور سرطانی را بهبود ببخشد یا لخته‌های موجود را بهتر کند اما این اثر می‌تواند حس بهتری در فرد ایجاد نماید.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی
 

 

به نقل از Holosync  تکنولوژی اثبات شده است که مدیتیشن "مراقبه" عمر را طولانی می کند، شادی بیشتری ایجاد می کند، آرامش درونی را افزایش می دهد، سطح استرس را پایین می آورد، و ضوح ذهنی را افزایش می دهد مشکلات طولانی مدت عاطفی مانند ترس، عصبانیت، افسردگی، خشم، ‌سوء مصرف مواد را حل می کند مدیتیشن یکی از بهترین هدیه هایی است که می توانید به مغز خود جایزه بدهید.
 
با این همه اخبار بد، از اقتصاد گرفته تا سیاست، مردم در زیر فشاری از استرس دارند خفه می شوند.مراقبه بهترین راه حل برای بالا بردن آستانه تحمل است.

متاسفانه بسیاری از افراد زمان و صبر لازم را برای بدست آوردن هنر مراقبه ندارند. افراد بسیاری در سر تا سر جهان از جمله معلمان رشد شخصیتی مانند جک کانفیلد از نویسنده نیویورک تایمز و سوپ مرغ که پر فروش ترین کتاب بوده است از این هنر سود می برند.
 
شما با مراقبه می توانید:
1- به طور چشمگیری سلامت روانی، عاطفی و معنویتان را افزایش دهید.
2- زندگی شادتری بدون توجه به شرایط گذشته و حال داشته باشید.
3-  خلاقیت شما را افزایش می دهد، هوش و عملکرد مغزی شما را ارتقا می دهد.
4-  به طور قابل توجهی به بهبود حس کلی از خود و آرامش درونی تان کمک می کند.
5-  به شما کمک می کند جایگاهتان را در جهان پیدا کنید و به رضایت درونی و موفقیت برسید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفت‌وگو خبرنگار درباره چگونگی احترام به همسر اظهار کرد: ازدواج امری مقدس به حساب می‌آید، برای داشتن یک زندگی پایدار، دانستن و داشتن یکسری مهارت‌ها الزامی است، چراکه اولین ستون زندگی مشترک احترام زوجین به یکدیگر است.

 

 

او با بیان اینکه برای احترام قائل شدن در زندگی مشترک دانستن چند راهکار الزامی است، افزود: خودتان و همسرتان را در یک تیم ببینید، به تفاوت‌های فردی یکدیگر توجه کنید، به صحبت‌های هم به صورت فعال گوش دهید، در زندگی مشترک هدف‌های مشترک داشته باشید، در مواقع ضروری با همسرتان همدلی کنید.

این روانشناس تأکید کرد: هنگامی که بحثی در میان زوجین پیش می‌آید، بهتر است در فضایی امن و به دور از تنش مشکل را حل کنند.

امام ادامه داد: همواره به خود احترام بگذارید. به خاطر داشته باشید کسی که به خود احترام نمی‌گذارد، نمی‌تواند به همسر خود نیز احترام بگذارد. هنگامی که در زندگی مشترک دچار خطایی می‌شوید، حتما به موقع عذرخواهی کنید و در مقابل خانواده‌های یکدیگر و سایر افراد حتما به یکدیگر احترام بگذارید.

او افزود:  رازدار یکدیگر باشید، همواره در زندگی مشترک مسئولیت کار‌های خود را بپذیرید، حساسیت‌ها و خط قرمز‌های همسر خود را بشناسید و سعی کنید رو‌ی حساسیت‌ها و خط قرمز‌های یکدیگر نروید. خواسته‌های همسرتان را بشناسید و درصدد برآورده شدن آن‌ها باشید و در رفتار و کلام خود به همسرتان احترام بگذارید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند در برقراری ارتباط سالم موثر باشد و روابط سازنده‌تری را بسازد، وجود عزت نفس در یک فرد است. اگر کسی به اندازه کافی خود را باور نداشته باشد و به توانایی‌ها و حتی عیوبش واقف نباشد، نباید انتظار داشته باشد در زندگی مشترکش موفق باشد.

اگر کسی خود را نشناسد و به خود احترام نگذارد، طلب کردن این احترام از فرد مقابلش محال است.

 

حتی این احتمال وجود دارد که فردی که عزت نفس کافی ندارد، زندگی با شریکی را انتخاب کند که در آن، مطابق با باورهای اشتباهی که نسبت به خودش دارد، با او برخورد ‌شود. در این مقاله به شما می‌گوییم که چطور عزت نفس پایین می‌تواند روی زندگی یک فرد تاثیر منفی بگذارد‎.‎

 

عزت نفس چیست ,عزت نفس ,  افزایش عزت نفس

 

- بسیاری از انسان‌ها همسر خود را بر اساس خود ایده آلشان انتخاب می‌کنند و نا آگاهانه چرخه‌های غلطی از روابط شکل می‌گیرد و عزت نفس فرد بیشتر آسیب می‌بیند.

 

در شرایطی که خانم با عزت نفس بالا شوهری با عزت نفس پایین داشته باشد مرد دچار احساس بی‌کفایتی و بی عرضگی بیشتری می‌کند و اگر کفایت مردی در زندگی مشترکش زیر سوال برود و برای فرار از اضطراب مدام تسلیم شود در دراز مدت اصطلاحاَ فردی تو سری خور و دارای اختلال می‌شود.

 

گاهی ممکن هست مردان برای محافظت از کفایتشان از نیروی بدنی خود استفاده کنند و زن را مورد آزار قرار دهد و گاهی ممکن هست مرد وارد روابط موازی دیگری شود چرا که همسر خودش مرد نمی‌خواهد، ابر مرد می‌خواهد.

 

اگر آقا عزت نفس بالا و خانم عزت نفس پایین داشته باشد چرخه معیوب دیگری شکل می‌گیرد زن‌ها عمیقاَ نیاز دارند دوست داشته شوند زنی با عزت نفس پایین مدام توسط شوهرش با زنان دیگر مقایسه می‌شود و احساس می‌کند همسرش او را دوست ندارد و در این رابطه حتی حال آقا هم بد می‌شود و از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کند.

 

اگر هردو خانم و آقا دارای عزت نفس پایین باشند در مسائل مهم زندگی مثل فرزندپروری یا ایجاد مرز و حریم برای زندگی مشترک دچار اشکال و آسیب می‌شوند.

 

-اکثر افرادی که سریعا بعد از ازدواج دچار چالش می‌شوند و با مشکلات نه چندان جدی اما عمیقی روبرو می‌شوند، کسانی هستند که ازدواج را به چشم یک نجات دهنده می‌دیدند.

 

این افراد گمان می‌کردند خوشبختی و سعادت در گرو آمدن کسی است که به زندگی‌شان می‌آید و با وجودش او را از باتلاق غم نجات می‌دهد. این فرد به قول معروف منتظر شاهزاده سوار بر اسبی است که بیاید و او را به زندگی رویایی‌اش ببرد. این باور غلط ناشی از عزت نفس پایین افراد است. چرا که فردی که خوشبختی زندگی‌اش را وابسته به بودن فرد دیگری بداند و خودش برای شادی و سعادت زندگی‌اش تلاشی نکند، نباید انتظار هیچ نجات دهنده‌ای را داشته باشد.

 

وجود چنین چشم اندازی در یک فرد باعث می‌شود به این رؤیا پایبند باشد و توقع‌اش را از شریک احساسی خود بالا ببرد.

 

البته که چنین چیزی محقق نمی‌شود. حتی اگر این شریک احساسی با تمام استانداردها و توقعات فرد سازگار باشد، این احتمال وجود دارد که فرد، تلاش‌های او را زیر سؤال ببرید و درنهایت، رابطه عاطفی خود را خراب کند‎.‎

 

عزت نفس چیست ,عزت نفس ,  افزایش عزت نفس

 

-فردی که عزت نفس کافی و سالمی ندارد، خود را دوست داشتنی نمی‌بیند و همین امر باعث می‌شود که تصور کند هیچ‌چیزی، آسان یا به‌صورت طبیعی و دلخواه برایش اتفاق نمی‌افتد.

 

بدین صورت هرموقعیت خوبی که برایش پیش می‌آید را نادیده می‌گیرد. شاید به این دلیل که خود را لایق یک رابطه درست نمی‌بیند و دائم در تلاش است تا یک رابطه را شروع کند. متاسفانه خودکم بینی در فرد باعث می‌شود او به یک فرد وسواسی و ترحم‌طلب تبدیل ‌شود که همین امر می‌تواند توانایی‌اش برای ایجاد یک مسیر عاطفی بادوام را از بین ببرد. ‎

 

- اگر شریک زندگی تان بر همه جنبه های زندگی شما تسلط دارد و در همه چیز دخالت می کند و حریم شخصی را رعایت نمی کند این طبیعی است که به مرور زمان اعتماد به نفس تان را از دست بدهید افراد پرخاشگر و خودخواه همیشه طوری رفتار می کنند که همه چیز را در اختیار و اراده خود داشته باشند.‏

 

- تنش و درگیری در رابطه ها تا اندازه ای طبیعی است. گاهی ممکن است یک نفر مسئول یک تنش یا اختلافی باشد اما اگر همواره احساس می کنید متهم هستید، همه تقصیر و خطا در هر موقعیتی به گردن شما می افتد این مساله به شدت در خودباوری شما تأثیر دارد. وقتی همیشه مقصر شناخته شده اید احتمال اینکه دفعه های بعد نیز خود را مقصر بدانید بسیار زیاد است.‏

 

- حساسیت بیش‌از‌حد یکی از دردناک‌ترین جنبه‌های عزت نفس پایین است. این افراد از انتقاد سریع عصبانی می‌شوند یا با هر حرف مستقیمی احساس نابودی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود در مقابل هر انتقادی جبهه گیری کنند و احساس ضعفی که دارند منجر می‌شود هیچ موقع خود را کامل نبینند و در این راستا کوشش نکنند‎.

 

- افرادی که بارها شاهد خیانت بوده‌اند یا در روابطی مانده‌اند که بارها شخصیت و انسانیت‌شان خرد شده است، از عزت نفس پایینی برخوردار هستند.

 

اگر رابطه فرد کاملا امن و قابل‌اعتماد باشد، احتمالا خسته و دلسرد می‌شود و شاید از آن فرار کند. احتمالا این افراد عادت کرده‌اند که برای اصلاح رابطه ناامن خود تلاش کنند، به همین دلیل است که تنها به‌سمت چنین روابطی جذب می‌شوند. 

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه

 

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، زمان مصاحبه علمی واجدان شرایط جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال 1398 را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، متن اطلاعیه معاونت منابع انسانی قوه قضائیه به شرح زیر است:

«بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، مصاحبه علمی داوطلبان جذب اختصاصی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ از ابتدای مرداد ماه آغاز می‌گردد.
زمان دقیق مصاحبه علمی هر داوطلب طی تماس تلفنی ابلاغ خواهد شد. زمان مصاحبه علمی یکبارتعیین و ابلاغ می‌گردد و امکان تغییر آن وجود ندارد. عدم پاسخگویی به تلفن همراه در دو نوبت به منزله انصراف از شرکت در مصاحبه علمی است.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده در روز مصاحبه علمی:
۱. اصل و تصویر کارت ملی
۲. اصل شناسنامه و تصویر تمام صفحات آن
۳. تصویر مدارک تحصیلی (کارشناسی یا سطح ۲ و بالاتر)
۴. گواهی اشتغال به تحصیل برای داوطلبان در حال تحصیل
۵. گواهی لازم از کانون وکلا دادگستری یا مرکز امور مشاوران و وکلا قوه قضائیه برای وکلا و نفرات برتر آزمون‌های وکالت
تذکر ۱: همه مدارک می‌بایست در قطع A4 تهیه و تحویل شوند.
تذکر ۲: در صورت نقص مدارک در روز مصاحبه علمی از تشکیل پرونده ممانعت به عمل خواهد آمد و داوطلب حق شرکت در مصاحبه علمی را نخواهد داشت.
مصاحبه‌ها در دو محل به نشانی‌های زیر برگزار می‌شود و محل برگزاری مصاحبه هر داوطلب در تماس تلفنی به وی اعلام می‌گردد.
نشانی محل‌های مصاحبه:
* تهران، خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، روبروی دانشگاه امیرکبیر، معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، طبقه نهم
* قم، بلوار ۱۵ خرداد، بعد از پمپ بنزین، نبش خیابان سعدی، مرکز آموزش قوه قضائیه، طبقه همکف»

معاونت منابع انسانی قوه قضائیه ۹ اردیبهشت ماه سال جاری اطلاعیه جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده بود.

 

منبع: ایسنا



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

شرمنده بودن، خجالتی بودن، ترس و ... از احساساتی هستند که اغلب افراد را از به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های مربوط به بهداشت روانی با پزشک باز می‌دارد؛ اما در یک زندگی کامل و مولد، همان‌قدر که سلامتی جسمی شما اهمیت دارد، سلامت روانتان هم مهم است.

سلامت روان

 

همه‌ی ما کم و بیش با سختی‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی دست و پنجه نرم کرده‌ایم و می‌دانیم چگونه کنترل امور را تا حدودی در دست بگیریم؛ اما این موقعیت‌های دشوار می‌توانند باعث شوند به راحتی سلامت روح و روانمان را فراموش کنیم. 
توجه به وضعیت سلامت روح و روان و شناختن هیجانات و الگوهای فکری، بدون تردید نوعی قدرت و مهارت است که باید به آن مجهز باشیم. هر مشکلی که درمان نشده رها شود در نهایت بدتر خواهد شد و دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است از اصلاح وضعیت روحی و روانی خود طفره بروند. یکی از شایع‌ترین دلایل این است که بیشتر ما درخواست کمک کردن را علامت ضعف می‌دانیم و فکر می‌کنیم باید خودمان به تنهایی تمام مشکلات را حل کنیم. البته کمبود وقت و مشکلات مالی نیز می‌توانند موانعی بر سر راه درمان‌های روحی و روانی ایجاد کنند. رسیدگی به نیازهای خانواده و اهمیت دادن به مسئولیت‌های جورواجور همگی می‌توانند سبب در اولویت ندانستن سلامت روحی و روانی‌مان شوند.

علائمی که نشان می‌دهند وضعیت روحی و روانی‌تان در معرض خطر است

از روابطتان گرفته تا وضعیت خواب و استراحت و تفریحتان همه و همه چیزهایی هستند که تحت تأثیر سلامت روحی‌اند. فرقی نمی‌کند شما چه شیوه‌ای را برای رسیدگی به سلامت روح و روانتان مناسب بدانید، مراجعه به روانشناس یا بیشتر وقت گذاشتن برای رسیدگی‌های فردی و دیدار با دوستان یا استراحت و سرگرم شدن به مشغولیت‌های مورد علاقه‌تان، به هر حال باید باور کنید که شما لایق این هستید که وضعیت روحی‌تان را در بهترین حالت ممکن نگه دارید. اول بهتر است بدانید چه علائمی نشان می‌دهند که وضعیت روحی و روانی‌تان در معرض خطر است:

زیاد احساس نگرانی یا خشم می‌کنید
کم طاقت شدن یا حساسیت پذیری زیاد می‌تواند به معنی نادیده گرفتن چیزی باشد که از درون آزارتان می‌دهد. تحریک‌پذیری عصبی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی افسردگی یا اضطراب باشد. ضمناً اگر مشکل روحی‌تان مدت‌ها به حال خود رها شود دچار فرسودگی و ناتوانی خواهید شد.


خوب نمی‌خوابید
ارتباط بین سلامت روانی و اختلالات خواب قابل توجه است. همان‌طور که مشکلات روحی می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند، خواب کم و بی‌کیفیت نیز می‌تواند علائم روحی و روانی‌تان را تشدید کند. راه‌هایی برای بهبود الگوهای خوابتان پیدا کنید و اگر موفق نشدید خودتان مشکل خوابتان را برطرف کنید، بهتر است به یک درمانگر مراجعه کنید.



الگوهای تغذیه‌تان تغییر کرده‌اند
هرچند علت تغییر الگوها و عادت‌های غذایی می‌تواند متنوع باشد؛ اما بیماری‌های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز می‌توانند در اشتها اختلال ایجاد کنند. اگر متوجه شدید اشتهایتان دچار تغییرات قابل توجهی شده و قادر به رفع آن نیستید، حتماً برای ارزیابی از پزشک کمک بخواهید چون ممکن است وضعیت روحی‌تان دچار مشکل شده باشد.

 

اغلب اوقات نسبت به کارتان بی‌تفاوت هستید
سرخوردگی و بی‌تفاوتی نسبت به کار می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فرسودگی ذهنی باشد. ضمناً افسردگی و اضطراب می‌توانند عملکرد حرفه‌ای را مختل کنند. اگر محیط کارتان سمی باشد می‌تواند به تدریج به سلامت روانتان آسیب بزند؛ اما حتی اگر شما عاشق کارتان باشید باز هم مشکل روحی و روانی می‌تواند در روتین کاری‌تان اختلال ایجاد نماید. پس برای درخواست کمک تردید نداشته باشید.

 

تنها و گوشه‌گیر شده‌اید
نیاز به گهگاه تنها بودن بخشی از مراقبت‌های فردی است؛ اما اگر می‌بینید اغلب تنهایید و خودتان را از جمع دوستان و خانواده کنار می‌کشید، پس تنهایی‌تان به مرور در حال شدت گرفتن است و ممکن است دچار مشکل روحی باشید.

 


میل جنسی‌تان تغییر کرده است
میل جنسی می‌تواند تغییرات گسترده‌ای داشته باشد که بستگی به افراد و شرایطشان دارد؛ اما اگر متوجه شده‌اید میل جنسی‌تان به طور ناگهانی ناپدید شده یا الگوهای جنسی نرمالتان تغییر چشمگیری کرده است پس ممکن است نیاز داشته باشید با یک درمانگر مشورت کنید و علت احتمالی را پیدا نمایید. شاید سلامت روانتان در خطر باشد.



علاقه خود را نسبت به چیزهایی که زمانی برایتان مهم بوده از دست داده‌اید
اگر دیگر علاقه‌ای به فعالیت‌هایی که زمانی دوست داشتید ندارید می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فشار روانی باشد. افسردگی و اضطراب می‌توانند زندگی روزمره را از راه‌های گوناگون تحت تأثیر قرار دهند و خستگی و فرسودگی‌های روحی ایجاد کنند. اگر دیگر نمی‌توانید از تجربیات زندگی‌تان لذت ببرید یا حتی نسبت به خودتان حس خوبی ندارید، پس باید بررسی کنید که آیا وضعیت روحی و روانی‌تان سالم است یا نه.



علائم فیزیکی و بدنی دارید که دلیلی برایشان پیدا نمی‌کنید
اگر تمام مدت احساس بدن‌درد می‌کنید و دچار بیماری خاصی هم نیستید، این احتمال وجود دارد که این احساسات ناشی از اضطراب باشند. علائم فیزیکی و بدنی که دلیلی برایشان نمی‌یابید، مانند معده درد و سردرد، اغلب علامت این هستند که تحت استرس زیادی هستید و نمی‌دانید، یا بیشتر از آنچه احساس کنید از درون تحت فشارید. علائمتان را بنویسید تا بتوانید آن‌ها را با پزشک مطرح کنید. این احتمال وجود دارد که نیاز به درمان وضعیت روانی‌تان داشته باشید.

 


دقت و تمرکزتان مشکل پیدا کرده است
هرچند هر کسی ممکن است گاهی کم دقت و کم تمرکز شود؛ اما مشکلات تمرکزی که مدام تکرار می‌شوند می‌توانند نشان‌دهنده‌ی افت سلامت روانی باشند. اگر نمی‌توانید روی چیزی مثل سابق تمرکز کنید، مخصوصاً در عملکردهای عادی روزانه‌تان، به یک درمانگر مراجعه کنید.

 

چرا نباید از سلامت روانی خود غافل شوید؟

اگر مدت‌هاست که این علائم را دارید شاید متوجه نباشید که چقدر زندگی‌تان تحت تأثیر این علائم است. خیلی از افراد توجهی به جدی بودن این نشانه‌ها ندارند. اگر مشکلات روحی و روانی چیزی باشد که تمام زندگی‌تان با آن درگیر باشید، ممکن است فکر کنید همه چی نرمال است، پس سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید و نسبت به سلامت روانی‌تان دقیق‌تر باشید.
شرمنده بودن، خجالتی بودن، ترس و ...از احساساتی هستند که اغلب افراد را از به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های مربوط به بهداشت روانی‌شان با پزشک باز می‌دارد؛ اما در یک زندگی کامل و مولد، همان‌قدر که سلامتی جسمی شما اهمیت دارد، سلامت روانتان هم مهم است. متأسفانه بیماری روانی هنوز در برخی جوامع با ننگ همراه است.
پیام ما برای شما این است: در صورت بروز علائم بیماری روانی، موارد را با پزشکتان در میان بگذارید. چه با مشکلات عادی مانند اضطراب یا افسردگی روبرو باشید و چه شرایط نادری مانند اسکیزوفرنی، پزشک می‌تواند در ایجاد یک برنامه مراقبتی به شما کمک کند یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.
با صداقت شروع کنید. مطب پزشک یک مکان امن برای به اشتراک گذاشتن ترس‌های شماست و دلایل زیادی برای جدی گرفتن سلامت روان وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 


بیماری روانی از آنچه فکر می‌کنید شایع‌تر است
در حدود یک نفر از هر شش آمریکایی در هر سال از نوعی از مشکل روانی رنج می‌برد. متأسفانه، بسیاری از افراد به دنبال کمک نیستند.



بیماری روانی بر سلامت جسمی شما تأثیر می‌گذارد
فکر این که سلامت روان از سلامت جسمی جداست آسان است؛ اما یادتان باشد که مغز شما بخشی از بدنتان است. بیماری‌های روانی علت اصلی بسیاری از علائم جسمی است. به عنوان مثال، اگر از بی‌خوابی، تپش قلب یا خستگی رنج می‌برید، پزشکتان افسردگی، اضطراب یا سایر شرایط روانی را هم مدنظر می‌گیرد تا ببیند آیا علت این مشکلات، روانی است یا خیر. برای پی بردن به اهمیت این موضوع، انجمن قلب آمریکا در سال‌های اخیر بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن آمده افسردگی یک عامل خطر در بیماران مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر در نظر گرفته شود.



بیماری‌ها یا آسیب‌ها می‌توانند خطر ابتلای شما به مشکلات روانی را افزایش دهند
درست همان‌طور که بیماری روانی می‌تواند باعث ایجاد علائم جسمی در بدن شما شود، برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی نیز می‌توانند خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش دهند. این در مورد بیماری‌های مزمن مانند سرطان، مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، سکته مغزی، صرع، پارکینسون و موارد دیگر صادق است. در مورد تروما، می‌توان صدمات به سر را ذکر کرد. خبر خوب این که پزشکان از این ارتباط‌ها آگاه و مراقب بیمارانشان هستند.

 


تشخیص زودرس بسیار کمک‌کننده است
مانند اکثر شرایط پزشکی، تشخیص زودرس، معمولاً منجر به نتایج بهتری می‌شود. دریافت کمک‌های لازم به موقع می‌تواند به شما در جلوگیری از بدتر شدن علائم بیماری روانی کمک کند. از طرف دیگر، درمان می‌تواند به شما کمک کند که از اثرات منفی این علائم در زندگی‌تان جلوگیری کنید؛ از روابط پرتنش گرفته تا مشکل در کار و امور مالی.



اغلب در خانواده‌ها موروثی است!
تاریخچه سلامت خانواده‌تان به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری روانی در شما کمک می‌کند. از آنجا که بیماری‌های روانی هم ممکن است در افراد زیادی از اعضای یک خانواده اتفاق بیفتد، همان‌طور که در مورد بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و سایر بیماری‌ها اطلاعات خانواده‌تان را جمع‌آوری می‌کنید در مورد بیماری‌های روانی هم تحقیق کنید.

 

منبع: تبیان



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

افسردگی؛ وضعیت روحی و روانی است که براثر یک اتفاق ناخوش‌آیند، ناراحتی، عدم وجود هدف و... در اشخاص به وجود مي‌ايد که حتی بعضی را تا مرز خودکشی می برد. این وضعیت روانی در اغلب اشخاص متفاوت است و چنانچه بخواهیم از جهت ديگر به آن نگاه کنیم می توانیم بگوییم که بیماری افسردگی در بین زنان و مردان هم کاملاً متفاوت است و ویژگی ها و علایم مختلفی دارد.

زنان دو برابر مردان دچار بیماری افسردگی میشوند و در حین بیماری افسردگی احساسشان را نشان می‌دهند . با این حال مردان برعکس زنان تلاش ميکنند با کار کردن بیش از حد ، رفتار های خشونت آمیز و استفاده  از ماده های مخدر بیماری افسردگی شان را مخفی کنند.

 

رایج ترین علامت های بیماری افسردگی عبارتند از:

اعتماد به نفس اندك

فکر خودكشی

بی میلی به تلاش های معمولاً دل پذیر

خستگی

تغيير اشتها

آشفتگی خواب

بی احساسی و مشكلات جنسی مشتمل بر كاهش تمایل به آن.

 

درمان افسردگی ,افسردگی , علائم افسردگی

 

بیماری افسردگی در مردان را بیش تر بشناسید

زمانی بیماری افسردگی بعنوان یک بیماري زنانه شناخته ميشد ، این در حالی است که در امریکا بیش از ميليون مرد سالیانه دچار بیماری افسردگی میشوند . متأسفانه این اندیشه که بیماری افسردگی یک بیماري زنانه است سبب ميشود مردان به علایم این بیماري توجهی نکنند و به دنبال درمان آن نباشند.

 

علایم بیماری افسردگی در مردان شبیه علایم بیماری افسردگی در زنان است، ولی مردان این علایم را به صورت مختلفی نشان می‌دهند . شایع ترین علایم بیماری افسردگی عبارتند از عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت های لذتبخش عادی، خستگی زیاد، تغيير در اشتها، اختلال در خواب و بی اعتنایی به مسائل اطراف.

 

بیماری افسردگی در زنان بیش تر سبب بروز حس ناراحتی و کم ارزشی ميشود . از طرف ديگر بیماری افسردگی در مردان سبب ميشود فرد بیمار گوشه گیر شود یا تحریک پذیر شده و رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دهد.

 

نکته هایی در مورد بیماری افسردگی در مردان

مردان بر خلاف زنان که در دوره بیماری افسردگی به خود سرزنشی گرایش دارند، بیش تر به سرزنش اطرافیان شان درگیر میشوند .

 

معمولاً مردانی که دچار بیماری افسردگی هستند به درد های جسمی مثل کمردرد، سردرد یا مشکلات گوارشی دچار میشوند . از آن جا که این بیماریها منشأ جسمی ندارند، معمولاً با درمانهای پزشکی هم بهبود نمی یابند.

 

معمولاً مردان افسرده، ناراحتی شان را به اشکالی مانند تماشای تلويزيون، ورزش کردن یا کار زیاد و حتی رفتار های خطرناک مانند قمار، رفتار های جنسی ناامن و رانندگی خطرناک مخفی ميکنند .

 

بیماری افسردگی مردانه، بیماری افسردگی زنانه!

علامت بارز بین دو جنس در بیماری افسردگی، اختلاف در ميزان پذیرش این اختلال است. مردان تنها ممکن است از مشکلات خود بگویند، ولی از گرفتن کمک حرفه ای خودداری ميکنند و گاه منکر آن میشوند و قبول آن را به نوعی علامت ضعف و کاستی هویت مردانه خود ميدانند که همین مسئله باعث دوام بیش تر بیماری افسردگی در آنان ميشود .

 

مردان بر خلاف خانم‌ها تلاش ميکنند در زمان بیماری افسردگی، سرشان را به چیز دیگری گرم کنند که میتواند تحمل موقعیت را برایشان راحت تر کند.

 

مردان افسرده به نوعی دائم دنبال درگیری و کشمکش با اطرافیان شان هستند و همین مسأله سبب بیش تر شدن مشکلات شان ميشود .

 

درمان افسردگی ,افسردگی , علائم افسردگی

 

نکته هایی در مورد بیماری افسردگی در زنان

اختلال خوردن به معنی کم اشتهایی یا پرخوری عصبی( بولیمیا) است. زنان در زمان بیماری افسردگی بیش تر از مردان به اختلال خوردن دچار میشوند .

 

خانم ها در دوره بیماری افسردگی علاقه بیشتری به تفکرات منفی و خود سرزنشی دارند. این رفتار ها میتواند شامل صحبت های منفی با خود، گریه کردن بدون هیچ علت خاص یا سرزنش کردن خود باشد.

 

زنان در دوره بیماری افسردگی، بیش تر حالت دلواپسی و ترس دارند بر خلاف مردان که بیش تر دچار بدگمانی میشوند .

 

بیماری افسردگی مردانه، بیماری افسردگی زنانه!

علامت بارز در بین دو جنس، اختلاف در ميزان قبول بیماری افسردگی است. زنان در مورد آن گفت و گو ميکنند و فورا در درپی کمک گرفتن از اشخاص باتجربه برمی آیند تا بیماری افسردگی شان درمان شود.

 

زنان در زمان بیماری افسردگی، حس ناراحتی، بی تفاوتی و بی ارزشی را بار ها و بار ها در یک روز تجربه ميکنند و همین مسئله سبب ميشود بیماری افسردگی شان، سریعتر به مرحله حادتر برسد؛ بدین ترتیب درمان بیماری افسردگی در زنان، باید زودتر مورد توجه قرار گیرد.

 

بیش تر زنان در این زمان براي درمان خود به غذا، رابطه دوستانه و رابطه عاشقانه روی می آورند تا بتوانند با این مشکل، کنار بیایند.

 

علایم مشترک بیماری افسردگی

مهم ترین علایم بارز بیماری افسردگی که باید دست کم دو هفته ادامه داشته باشد تا علامت ابتلا به این اختلال باشد و بین زن و مرد مشترک است، عبارتند از:خلق افسرده، از دست دادن علاقه، افراط و تفریط در خواب و خوردن و میل به خودکشی در نوع شدید آن. پس اینکه ما غمگین، ناراحت یا بی انگيزه هستیم، الزاماً به معنای افسرده بودن نیست بلکه باید علایم مذکور به انضمام افت جدّي کارکرد روزانه در زندگی فرد رخ داده باشد.

 

بیماری افسردگی مردانه در کشور ایران دو بُعد بي‌ميلي جنسی و اتهام بخود را در بر می گیرد، در حالی که بیماری افسردگی در زنان ايراني ابعاد گسترده تری دارد.

 

در یکی از پژوهش های انجام شده در خصوص اختلاف بیماری افسردگی در زنان و مردان ايراني که از ۱۶۸نفر در قالب دو گروه، یعنی ۸۴نفر زن و ۸۴نفر مرد ازمون گرفته شد، غمگینی، بدگمانی، حس شکست، ناخشنودی، اتهام بخود ، کناره‌گیري اجتماعي، بی اشتهایی، اندیشه در مورد بدن و بي‌ميلي جنسی من جمله ابعاد ۲۱گانه ی بیماری افسردگی بود که تفاوت های معناداری بین بیماری افسردگی زنان و مردان ايراني را نشان داد.

 

ديگر ابعادی مانند حس گناه، حس مجازات، از خود بیزاری، خود آزاری، گریه کردن، بداخلاقی، بی تصمیمی، تغيير خودپنداری، دشواری در کار، اختلال خواب، خستگی پذیری و کاهش وزن تفاوت معناداری را بین زنان و مردان نشان نداد.

 

نتيجه اصلی این پژوهش، در مورد اختلاف های معنادار بین بیماری افسردگی های زنانه و مردانه در ایران این بود که زنان افسرده در ابعاد غمگینی، بدگمانی، حس شکست، ناخشنودی، کناره‌گیري ، بی اشتهایی و اندیشه درباره ی بدن در زمان بیماری افسردگی پویاتر هستند و مردان تنها در دو بُعد« بي‌ميلي جنسی» و« اتهام بخود » نمرات بالاتری به دست آوردند .

 

درمان بیماری افسردگی در مردان چطور است؟

بیش از ۸۰ درصد از مبتلایان به بیماری افسردگی( چه مرد و چه زن) از طريق دارو های ضد بیماری افسردگی، روان درمانی و یا ترکیبی از هر دو شیوه درمانی میتوانند با موفقیت درمان شوند. در صورتی که با علایم بیماری افسردگی روبرو شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  افسردگی می توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ، تست نئو ، تست شخصيت ، علل عدم قبولي در مرحله سنجش شخصيت قضاوت ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

 

احتمالا بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های حقوق یا فقه، بارها در زمان تحصیل به آینده‌ی شغلی خود اندیشیده‌اند؛ غالب افرادی که رشته علوم انسانی را برای تحصیل در دوران دبیرستان برمی‌گزینند، رؤیای دفاع از حقوق افراد جامعه یا قضاوت در مورد دعاوی میان مردم را دارند. وکالت و قضاوت، سردمداران مشاغل با موقعیت اجتماعی مناسب و درآمد کافی رشته‌های علوم انسانی‌ هستند. در این مقاله روش‌های تصدی منصب قضاوت یا به‌عبارت دیگر مسیرهایی را که با طی کردن آنها می‌توان قاضی شد با شما درمیان می‌گذاریم.

 

عمده‌ی دیدگاه ما درمورد شغل‌هایی چون وکالت و قضاوت مرهون صحنه‌های زیبا و تأثیرگذار و گاهی نفس‌گیر دادگاه‌ها و رسیدگی به دعاوی در جریان فیلم‌ها و سریال‌هایی است که در طول زندگی خود می‌بینیم. خبر بد برای کسانی که دل در گروی این دو شغل بر مبنای چنین دیدگاهی دارند، این است که این دو شغل در ایران بسیار متفاوت از آن صحنه‌های دل‌فریب و هالیوودی است. اگر با انصاف باشیم در چند سال اخیر آنچه در فیلم‌های ایرانی از دادگاه نمایش داده می‌شود، به واقعیت نزدیک‌تر است. سکانس‌های مربوط به دادسرا در فیلم جدایی نادر از سیمین و صحنه‌های مربوط به دادگاه خانواده در همان فیلم ما را با واقعیت کنونی قضاوت و دادگاه‌ها بیشتر آشنا می‌کند.

 

بااین‌حال موقعیت اجتماعی مناسب و حقوق دریافتی نسبتا بالای قضات نسبت به سایر کارمندان دستگاه قضا و همچنین مصونیت آنها از تعقیب، دلایل منطقی و موجهی است که امروزه موجب می‌شود تا افراد بسیاری داوطلب تصدی منصب خطیر قضاوت باشند.

روش‌های تصدی امر قضا و قاضی شدن

در ابتدا بهتر است بدانیم که مانند شغل وکالت، برای قاضی‌شدن باید در دوره‌ی کارشناسی حقوق خوانده باشیم یا مدرک معادل حوزوی داشته باشیم. بااین‌حال دو راهِ شرکت در آزمون قضاوت و دیگری تحصیل در دانشگاه علوم قضایی پیش روی علاقه‌مندان به این شغل قرار دارد.

۱. تحصیل در دانشگاه علوم قضایی

با تصویب قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری در سال ۱۳۵۶، وزارت دادگستری مکلف شد، دانشگاهی به نام دانشکده‌ی علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری تأسیس کند تا از میان آنها افرادی برای کارمندان دادگاه و همچنین قضات انتخاب کند. این دانشکده در سال ۱۳۸۹ با موافقت نهایی شورای گسترش آموزش عالی به دانشگاه تبدیل شد.

دانشجویان با تحصیل در رشته‌ی علوم قضایی در این دانشگاه بورسیه می‌شوند، تا پس از تحصیل در منصب قضاوت به خدمت بپردازند. به همین دلیل انتخاب دانشجو برای این رشته با گزینش‌های خاصی انجام می‌پذیرد. از سال ۱۳۹۳ برای این رشته گزینش قضایی انجام می‌گیرد؛ درواقع گزینشی که برای قضات انجام می‌پذیرد، جایگزین گزینش عادی برای انتخاب دانشجویان است. به همین دلیل نخبه‌گزینی و مصاحبه‌های عقیدتی و علمی در این روش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آسودگی خاطرِداشتنِ شغل پس از فارغ‌التحصیلی در این دانشگاه، ورود به آن را برای علاقه‌مندان به این شغل جذاب کرده است تاجایی‌که در سال‌های اخیر تنها از میان رتبه‌های برتر آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق انتخاب شوند. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجویان حقوق را برای ورود به عرصه‌ی قضاوت آماده می‌سازد.

 

۲. شرکت در آزمون قضاوت

چگونه قاضی شویم؟

پاییز هر سال قوه قضاییه ثبت‌نام برای آزمون قضاوت را آغاز می‌کند و عموما یک هفته به طول می‌انجامد. معمولا در ماه‌های آبان یا آذر همان سال اولین مرحله‌ی آزمون قضاوت برگزار می‌شود. مرحله‌ی تستی شامل دروس مدنی، جزا، آیین‌های دادرسی کیفری و مدنی، حقوق تجارت و استعداد شغلی است.

پس از کسب شصت درصد مجموع نمرات و قبولی در آزمون تستی داوطلبانی که در این مرحله حد نصاب لازم را کسب کرده‌اند، برای مرحله‌ی تشریحی دعوت می‌شوند. دعوت داوطلبان برای مرحله‌ی تشریحی معمولا پنج برابر ظرفیت انجام می‌شود. موارد امتحانی آزمون تشریحی شامل حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین‌های دادرسی کیفری و مدنی، حقوق جزا، فقه و اصول فقه است.

در آزمون‌های تشریحی سؤالات به صورت پرونده‌ای مطرح می‌شوند و قدرت استدلال و تطابق با قوانین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مرحله استفاده از قانون مجاز است، اما در محل آزمون کتاب‌های قانون توسط برگزارکننده‌ی آزمون به تمام داوطلبان فروخته می‌شود تا از تقلب‌های احتمالی و عدم برابری در آزمون جلوگیری شود. در این مرحله لازم است تا حداقل پنجاه درصد نمره کسب شود.

پس از اعلام نفرات برتر و قبول‌شدگان مرحله‌ی تشریحی، گزینش و مصاحبه‌های علمی عقیدتی آغاز می‌شود. نفرات قبول شده مطابق حروف الفبا به مصاحبه دعوت می‌شوند و زمان مصاحبه علمی آنها با تماس تلفنی به آنها اعلام می‌شود، پس از مصاحبه‌ی علمی نیز مراحل دیگری چون سنجش روان‌شناسی و تحقیقات محلی انجام می‌گیرد. بهتر است بدانیم قبولی و شروع به کارآموزی در این نوع از گزینش نزدیک به یک سال و حتی بیشتر زمان می‌برد که در آخر هم ممکن است منتج به قبولی نشود.

 

یکی از گروه‌هایی که برای شرکت در آزمون قضاوت دارای شرایط ویژه هستند، طلاب حوزه علمیه‌اند. آزمون قضاوت مربوط به آنها در زمان جداگانه و با سرفصل‌های آزمونی جداگانه برگزار می‌گردد. ثبت‌نام آزمون برای این داوطلبان در اردیبهشت ماه انجام می‌گیرد و در اوایل تابستان آزمون برگزار می‌شود؛ همچنین محل برگزاری این آزمون به صورت متمرکز شهر قم است.

۳. جذب اختصاصی

یکی از روش‌های دیگری که برای نخبه‌گزینی دانشجویان این دانشگاه به کار می‌رود، فرایند جذب اختصاصی است. در این روش دانشگاه‌ها به دو بخش گروه اول و گروه دوم تقسیم می‌شوند. فارغ التحصیلان حقوق دانشگاه‌های گروه اول مانند دانشگاه علامه، تهران، بهشتی می‌توانند در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل ۱۶ در فرایند جذب اختصاصی این شغل شرکت کنند. دانشگاه‌های گروه دوم که شامل دانشگاه تهران مرکز و علوم تحقیقات و فارغ‌التحصیلان دکتری از همه‌ی دانشگاه‌ها می‌توانند با معدل ۱۷ برای تصدی این منصب اقدام کنند. در این فرایند نیز گزینش‌های عقیدتی و سیاسی و روان‌شناسی و علمی انجام می‌پذیرد.

۴. جذب اختصاصی ایثارگران

در سال ۱۳۹۶ برای اولین‌بار فرصت جذب با سهمیه‌ی ایثارگران بدون آزمون فراهم شد. هرچند بعد از ثبت‌نام آزمون کوتاه‌جوابی از این دسته از داوطلبان گرفته شد. این فرایند نیز با گزینش‌های پیش‌گفته ادامه می‌یابد.

هرچند روش‌های مختلفی برای تصدی منصب قضاوت مهیا شده و برای داوطلبان ورود به این شغل فراهم شده است، اما این گروه از علاقه‌مندان باید بدانند که فرایند آمادگی برای آزمون یا جذب اختصاصی تا شروع کارآموزی قضاوت معمولا طولانی و تصدی این منصب‌گاه غیرقابل پیش‌بینی است، بااین‌حال جایگاه اجتماعی این شغل و درآمد مناسب آن نسبت به باقی مشاغل مورد نظر فارغ‌التحصیلان حقوق موجب می‌شود تا افراد بسیاری سر در سودای این شغل داشته باشند.

 

منبع: چطور



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

خرید کردن زنان,خریدکردن,علل خانم‌ها براي خرید کردن

 

خرید کردن زنان مسئله ای است که گاهی مردها را کلافه ميکند . برخی زنان معتاد خریدند و زمان و هزینه زيادي براي اینکار خرج ميکنند . اما خرید کردن به میزان کافی و نه بیش از احتیاج، براي روحیه زنان بسیار فوق العاده بوده و انان را شاد ميکند .

در زنان، سیستم لیمبیک که مسئول احساسات عواطف و هیجانات است بیش تر رشد یافته است. این خود میتواند یکی از علل گرایش زنان به انجام کار هایی باشد که احساساتشان را تحریک ميکند ، از جمله خریدکردن و لذت بردن از مشاهده رنگها .

 

خرید کردن زنان مسئله ای است که گاهی مردها را کلافه ميکند . برخی زنان معتاد خریدند و زمان و هزینه زيادي براي اینکار خرج ميکنند . اما خرید کردن به میزان کافی و نه بیش از احتیاج، براي روحیه زنان بسیار فوق العاده بوده و انان را شاد ميکند . این خوشحالی سبب ارامش زندگی هم خواهد شد. ولی خانم‌ها باید افراط نکنند و بیش از حد نیازشان لباس نخرند. همچنين بجاي این که به گرانی آن توجه کنند به شیک بودن ان توجه کنند و لباسهای خيلي گران قیمت نخرند.

 

علل خانم‌ها براي خرید کردن 

۱. خرید کردن حالم را بهتر ميکند و از افسردگی در می آیم.

۲. تنها یک چیز می خواهم بخرم.

۳. تنها می خواهم ببینم چه مدل هایی به بازار آمده است. 

۴. دوستم می خواهد به خرید برود و تنهاست. از من خواسته همراهی اش کنم.

 

خریدکردن براي زنان کارکردی مؤثر و مثبت دارد، بنابراین چنانچه مردانی( اعم از برادر، همسر و پدر و دوست) همراه زنان به خرید میروند باید یاد این ضرب المثل مشهور ايراني بیفتند و خریدکردن را شبیه آش کشک خاله بدانند که چه بخورند و چه نخورند به پای آنها نوشته ميشود !

 

به این معنی که چنانچه مردان تفاوت در نقش زنان و مردان را بپذیرند راحت تر از خرید کردن لذت خواهند برد. اینگونه احتمالا بعد از نیم ساعت کم تر حس خستگی و کم حوصلگی کنند و خریدکردن زنان را تاب آورند.

 

خرید کردن زنان,خریدکردن,علل خانم‌ها براي خرید کردن

 

 

هشدارهایی در باب خرید کردن 

حقیقت این است زنانی که به خریدکردن،( در مواقع معمولی، سفر یا در هر موقعیتی از زندگی) اعتیاد دارند، در حقیقت شاید از یک ناراحتی روحی مانند بیماری افسردگی یا عدم اعتماد به نفس، عدم ثبات فکری و غیره رنج می برند که باید بجاي ادامه دادن به این روش غلط آرام بخش که زودگذر است یا پنهان کردن مسایل درونی خود در پشت نقاب خرید، پیگیر درمان ناراحتی های درونی خود باشند و از راه درست به خود کمک کرده یا از سایرین کمک بگیرند تا از مسایل درگیر کننده خود رها شوند.

 

به عنوان مثال بجاي این که با یک پوشش که حتماً بر اساس مد همان روز و بطور افراطی شیک پوشانه است( که پر هزینه، وقت گیر و انرژی بر است) جایگاهی براي خود در محیط اطراف و بین اشخاص پیدا کنند و با کسب یک توانایی مانند کسب یک هنر، دانش یا فن، این محبوبیت را به دست آورند که مطمئناً پایدارتر است و حس ارزشمندي عمیق تری به آن ها هدیه ميدهد .

 

خرید کردن زنان,خریدکردن,علل خانم‌ها براي خرید کردن

 

در عین حال در هزینه، زمان و انرژی که قبلاً بيش از اندازه براي خرید جنس های غیر ضروری صرف می کردند، صرفه جویی کرده و در جای ضروری تر براي خود و خانواده شان سرمایه گذاری کنند. این امر باعث پاسخ بهتر به حل مسایل روحی روانی شان ميشود . نکته بسیار قابل اهمیت این که، زنان باید توجه داشته باشند که چون نقش مادران خانواده را هم دارند، الگوی مصرف و خرید فرزندان خود را بسیار تحت‌تأثیر قرار خواهند داد، پس با کنترل و تعادل در خرید، یک خانواده را مدیریت خواهند کرد. آیا خرید شما در حد طبیعی است یا بیمارگونه؟ چند شاخص وجود دارد که باید صادقانه و به دور از هر گونه انکار یا سانسور و واقع بینانه آن ها را بررسی کنید:

 

نخست این که ریتم خریدهای شما چند وقت یکبار است؟

اندازه یا تعداد خریدهای شخصی و کلی تان چه قدر است؟

ميزان خرید کردن شما همخوانی معقولی با بودجه، موقعیت، خانواده، زمان و دیگر وجوه زندگی شما دارد؟

 

اساسی ترین سؤال این که در چه موقعیت هایی خارج از ریتم منظم خرید، نیاز به خرید کردن پیدا می کنید؟ آن موقعیت ها را شناسایی کرده و احساسات منفی پشت آن ها که میتواند ترس، استرس، بیماری افسردگی و… باشد را موشکافی کنید. با جواب به پرسش های ذکر شده مطمئن باشید که قدم مهمی در جهت تشخیص و اطلاح شیوه های غلط خرید برداشته اید.

 

براي دريافت مشاوره در این زمينه مي توانيد به سايت دكتر بهشتيان مراجعه كنيد.

در سايت دكتر بهشتيان مطالب متنوعي در زمينه هاي روانشناسي مختلف، روانشناسي باليني ، مشاوره روانشناسي ، مشاوره آنلاين ، اختلالات روانشناختي (افسردگي، اضطراب، ترس، پانيك و ...)، هيپنوتيزم ، خودهيپنوتيزم ، هيپنوتيزم بيدار ، مديتيشن ، ذهن آگاهي ، ازدواج ، پيش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسي ، تست نئو ، تست شخصيت ، علل عدم قبولي در مرحله سنجش شخصيت قضاوت ارايه شده است.

اگر به دنبال بهترين روانشناس تهران ، دكتر روانشناس خوب و دكتر هيپنوتيزم هستيد و يا آنكه نمي دانيد به روانشناس مراجعه كنيد يا مشاور يا روانپزشك در سايت دكتر بهشتيان ملاك هاي انتخاب روانشناس خوب و اينكه چگونه متخصص مورد نظر خود را پيدا كنيد، ارايه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

آزمون قضاوت

آزمون قضاوت از 6 مرحله تشکیل شده است. که 3 مرحله اول آن (تستی؛ تشریحی و مصاحبه) زیر نظر اداره آموزش برگزار می شود. در صورتی که داوطلب بتواند هر سه مرحله را با موفقیت طی نماید، برای ادامه مراحل و تشکیل پرونده به اداره گزینش واقع در خیابان حافظ، روبروی دانشگاه امیرکبیر، ساختمان شماره ۳ قوه قضائیه دعوت می شوند. مرحله تستی در مراکز استان ها و بقیه مراحل اعم از آموزش و گزینش در تهران خواهد بود.

1.    مرحله تستی:

در این مرحله، سوالات بصورت تستی و از دروس تعین شده (حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، اصول استنباط علامه حیدری، متون فقه و حقوق اساسی) می باشد. حد نصاب لازم  برای قبولی در این مرحله، کسب ۶۰ درصد از جمع نمرات است. داوطلبان با سطح علمی حداقل متوسط اصولاً در این مرحله موفق می شوند. زمان اعلام نتایج مرحله تستی معمولا دو هفته مانده به روز آزمون تشریحی است.

 اعلام نتایج مرحله تستی معمولا دو هفته مانده به روز آزمون تشریحی می باشد.

2.    مرحله تشریحی:

در این مرحله، تمامی دروس نامبرده در بخش تستی ، به جز دروس اصول استنباط و حقوق اساسی مورد پرسش قرار می گیرد. لازمه قبولی در این مرحله و دعوت به مصاحبه علمی، کسب حداقل 50 درصد کل نمرات می باشد.
نتایح مرحله تشریحی نیز معمولا یک ماه و حتی کمتر پیش از زمان دعوت به مصاحبه علمی اعلام می مشود. در مجموع، فاصله بین آزمون تستی تا آزمون تشریحی حدود دو ماه است.

3.    مرحله مصاحبه علمی:

پس از اعلام نتایج مرحله تشریحی، داوطلبان به ترتیب حروف الفبا دعوت به مصاحبه صورت می شوند. به این صورت که فردی که نام خانوادگی او با «الف» شروع می شود نسبت به کسی که نام خانوادگی او با «ی» شروع می شود. دعوت به مصاحبه علمی از طریق تماس تلفنی بوده و در سایت سنجش یا خود قوه قضائیه، تاریخ دعوت به مصاحبه اعلام نمی شود.
سوالات پرسیده شده در بخش مصاحبه علمی، بیشتر در زمینه های متون فقه و جزایی و دروس تخصصی می باشد و تا حدودی سلیقه ای است، لیکن به هر حال سوالات از قوانین و کتب علمی طرح می شوند. در این بخش نمره فرد از 100 نمره محاسبه می شود.

الف.مصاحبه متون فقه:

در این مصاحبه، مصاحبه کننده محترم معمولا از کتاب شرح لمعه دو متن انتخاب و از شما میخواهد آن را ترجمه کنید و سپس سوالی در خصوص اعراب گذاری و سوالاتی در خصوص متنی که ترجمه کرده اید می پرسد. ۱۰ نمره از ۱۰۰ نمره ی کل مصاحبه به درس متون فقه اختصاص دارد و معمولا اگر بسیار بد هم جواب بدهید قادرید ۵ نمره از ۱۰ نمره را حداقل با روخوانی ساده بدست بیاورید. مباحث بیع و قصاص زیاد در مصاحبه سوال می شوند. با توجه به اینکه مصاحبه کننده ی متون فقه یک روانشناس است، سعی کنید خونسردی خودتان را حفظ کنید تا موفق بشوید.

ب.مصاحبه دروس خصوصی:

بعد از مصاحبه متون فقه به اتاق دیگری می روید که در آن  از دروس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت سوال پرسیده می شود. ۴۵ نمره از ۱۰۰ نمره ی آزمون قضاوت به این مصاحبه اختصاص دارد. برای تجارت یک سوال معمولا از اصول اسناد تجاری(استقلال امضاها – تجریدی بودن و …) می پرسند. از درس مدنی هم معمولا ۲ سوال پرسیده می شود که یکی معمولا از شرایط عمومی ودیگری از هبه و عاریه و ودیعه و … است. برای آیین دادرسی مدنی هم ۲ سوال معمولا می پرسند و یک سوال هم عموما از اجرای احکام می پرسند که با این وجود مطالعه قانون اجرای احکام توصیه می شود.

ج.مصاحبه دروس کیفری:

بعد از اتمام مصاحبه دوم، داوطلب به اتاق سوم می رود تا مصاحبه دروس کیفری را انجام دهد. ین مصاحبه شامل دروس جزای عمومی و جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری می باشد. برای جزای عمومی مطالعه متن قانون کفایت می کند اما برای جزای اختصاصی مطالعه ی جلد دوم کتاب جناب دکتر میرمحمد صادقی(جرایم علیه اموال) اکیدا توصیه می شود. برای درس آیین دادرسی کیفری هم مطالعه قانون جدید اکیدا توصیه می شود. مصاحبه کیفری هم ۴۵ امتیاز دارد.
با کسب مجموع ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز می توانید در مصاحبه قبول شوید و به مرحله ی گزینش راه پیدا کنید.

4.   گزینش:

الف) تشکیل پرونده: داوطلبانی که 3 مرحله قبل را با موفقیت طی کرده باشند، به اداره گزینش فرستاده خواهند شد. در اداره گزینش، فرد پس از تشکیل پرونده، دو عدد برگ تحت عنوان «تعدیل و توثیق» دریافت می کند. لازم است این برگه ها توسط «قاضی، امام جمعه یا استاد دانشگاه» امضا شوند. علاوه بر این برگه ها، مدارک لازم برای تشکیل پرونده  از سوی قوه قضائیه به اطلاع داوطلبان رسانده می شود.

ب) مصاحبه روانشناسی تستی: بعد از حدود 2 هفته الی 1 ماه، داوطلبان برای آزمون تستی روان شناختی دعوت خواهند شد. مصاحبه تستی شامل حدوداً ۳۵۰ تست عمومی است که نیازی به مطالعه منبع خاصی نیست و اطلاعات شخصی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ج) مصاحبه روانشناسی شفاهی: بعد از آزمون تستی، چند روز بعد برای مصاحبه روان شناسی حضوری دعوت به عمل خواهد آمد. در مصاحبه حضوری نیز، یک روان شناس در حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه سوالات متداول در مورد مسائل روزمره، از داوطلبا پرسیده می شود.

د) تحقیق محلی: داوطلب پس از طی مراحل فوق و کسب امتیاز لازم، وارد مرحله گزینش یا تحقیق محلی می شوند. در این مرحله، پرونده داوطلبان برای انجام تحقیقات محلی به شهرستان محل اقامت ارسال می شوند که مدت انجام تحقیقات محلی از دو ماه الی یک سال (البته شاید هم بیشتر) به طول می انجامد.

و) مصاحبه عقیدتی: در صورتی که فرد از تحقیق محلی پذیرفته و تایید شد، وارد آخرین بخش از این مرحله، یعنی مصاحبه احکام و عقیدتی می شود.

5.    اختبار:  این مرحله آخرین مرحله آزمون قضاوت می باشد که در این قسمت، دو نفر از قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و یک نفر ریاست محترم گزینش قضات از داوطلب سوالاتی را می پرسند.

6.    مرحله آموزشی: دوره کارآموزی یا آموزشی یکسال طول می کشد که معمولأ در تهران-قم – کرمانشاه-مشهد-تبریز- شیراز و … این دوره ها برگزار میشوند(دوره کار آموزی برای دانشجویان دکترا ، 6 ماه است). در طول دوره علاوه بر گرفتن حقوق (حدود یک میلیون تومان) باید دروس علمی و کارگاهی را که جنبه کاربردی دارند بگذرانید و حدود 50 امتحان در طول دوره میدهید.  تقسیم شما بستگی به درخشش شما در طول دوره کارآموزی دارد.هرچقدر در دوره رتبه بهتری کسب کنید شانس انتخاب شهر بهتری(حتی شهر تهران) رو دارید که البته الان هدف بیشتر بومی گزینی است و معمولأ هرکس در استان خودش مشغول به خدمت میشود مگر اینکه در دوره کارآموزی جزو سه نفر اول (که شانس انتخاب شهر های بزرگ را دارید) یا جزو سه نفر آخر (که شانس انتخاب ندارید و معمولأ در مناطق محروم مشغول بکار میشوید) باشد.


منبع: ساعد نیوز



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 شهريور 1398 | نظرات ()