نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست تصویری روانشناسی

تست روانشناسی تصویری

 

همه افراد می خواهند در مورد خود و شخصیتی که دارند اطلاعاتی را بدست آورند و به دنبال یافت شخصیت خود هستند. تست های روانشناسی می توانند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد شخصیتمان به ما بدهند. در این قسمت از بیتوته با ما همراه باشد تا با چند تست روانشناسی تصویری شخصیت خود را محک بزنید.

تست‌های روانشناسی تصویری

تست های روانشناسی شخصیت شناسی استاندارد به دو صورت پرسش سوالات و یا با نشان دادن تصویر و پرسیدن نظرات مراجع انجام می شود. روانشناسان برای شخصیت شناسی از تست های روانشناسی تصویری زیاد استفاده می کنند و با تفسیر و تحلیل پاسخ ها و نظرات مراجع در مورد عکس ها و تصاویر می توانند به شخصیت فرد پی ببرند.

 

با استفاده از نتیجه تست شخصیتی روانشناسان می توانند به مشکلات شخصیتی، روحی و روانی فرد پی ببرد و روش درمانی مناسبی را برای وی در نظر بگیرید. در این قسمت از بیتوته چند تست‌ روانشناسی تصویری برای شما قرار داده‌ایم که به کمک آن می‌توانید درک بهتری از شخصیت خود داشته باشید.

 

آزمون رورشاخ

حتما شما هم درباره آزمون رورشاخ شنیده اید؟ آزمونی جذاب که معمولا همه از انجام آن لذت می برند. آزمون رورشاخ که گاهی با نام آزمایش لکه و جوهر هم شناخته می‌شود یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم های پیچیده تجزیه و تحلیل می‌کنند.

 

برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگی های شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می کنند. از این ازمون همچنین برای تشخیص اختلال های ذهنی پنهان استفاده می‌شود به خصوصو در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد.

 

پرسش: مفاهیم و اشکالی که در تصویر می‌بینید را توصیف کنید.

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,آزمون روانشناسی

تست روانشناسی رورشاخ

 

تحلیل: چگونگی سرعت جواب دادن شما نشان دهنده‌ی اين است كه شما چگونه به خوبی با موقعيتهای جديد بر خورد خواهيد كرد.

 

بهترين واكنش اين است كه بلا فاصله بيشترين پاسخ‌های عمومی را ارائه نماييد. پاسخهای مناسب چوب، پروانه،بيد درختی يا حشرات، و (در وسط لكه)شكل يك زن هستند.

 

همچنين ماسك، برج فانوس دريايی، و صورت حيوان پاسخهای عمومی هستند، اما برخی از طرحها آنها را اشارات پارانويايی تفسير می كنند.

 

هر چيز نامناسبی كه درباره شكل زن وسط گفته شود جزو پاسخهای بد محسوب می شود. و غالبا به عنوان فرافكنی تصور شما نسبت به خودتان در نظر گرفته می شود (شكلی كه دارای دو پستان و بدون سر است).

 

اگر شما نتوانيد جواب‌های زيادی به كارت شماره يك بدهيد، بسياری از روانشناسان خواهند گفت كه شما ديدگاه بسته ای داريد.

 

تست شخصیت شناسی

پرسش: در تصویر زیر چه چیزی اول نظر شما را جلب می کند؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست تصویری روانشناسی

تست تصویری روانشناسی

 

تحلیل: اگر تصویر یک اردک را مشاهده می کنید از نظر علم روانشناسی آدم هایی که شخصیت عاطفی و مهربانی دارید، نیم کره سمت راست مغزتان فعالتر از نیم کره سمت چپ می باشد.

 

اگر با دیدن عکس تصویر یک خرگوش را در اولین نگاه دید نشان دهندی این است که نیم کره چپ شما فعالتر از نیم کره راست شما مغزتان می باشد. این دسته از آدمها، انسان هایی بامصمم و جدی هستند. که خود را ارجعتر از دیگران می دانند.

 

اگر هم تصویر اردک و هم تصویر خرگوش را همزمان دیدید. این افراد دارای شخصیت خلاق هستند قوه تخیل این افراد بسیار قوی ی می باشد به صورتی که به آسانی متوجه نکات ریز می شوند.

 

تست الویت و ارزش‌ها

پرسش: اولین چیزی که در تصویر نظرتان را جلب می‌کند چیست؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی جدید,تست تصویری روانشناسی

آزمون‌های روانشناسی

 

تحلیل: معمولا بیش‌تر افراد ابتدا تصویر نهنگ را مشاهده می‌کنند. مهم‌ترین چیزهای زندگی برای شما بینش، عقل، لذت، رضایت، و کنجکاوی است.

 

اگر پیش از هر چیز، مرد اسکی‌باز را دیدید، به شدت به یک روز مرخصی از کار یا از امور روزمره‌ی زندگی نیاز دارید. به آرامش و استراحت نیاز دارید. زمان آن رسیده است که کار جدیدی انجام دهید. این توانایی را دارید که قدرت عظیم درون‌تان را نمایان سازید، و در عین حال، فردی مهربان و دوست‌داشتنی بمانید.

 

تست روانشناسی طرز تفکر

پرسش: در این عکس چه می‌بینید؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست خودشناسی

تست خودشناسی

 

تحلیل: اگر ابتدا عکس جمجمه نظرتان را به خود جلب کرد، شما فردی سرکش، آزاداندیش، پر شور، و قوی هستید.

 

اگر آن زن را در پشت میز آرایش دیدید، فردی مغرور هستید که طرز تفکر رمانتیکی دارد. با وجود این‌که خیال‌پرداز هستید غالبا از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برید.

 

تست هوش

پرسش: شما در تصویر زیر چند چهره را میتوانید ببینید؟

تست روانشناسی هوش,تست روانشناسی تصویری,تست روانشناسی کوتاه

تست تصویری روانشناسی

 

تحلیل:

1 – 5 کند ذهن

6 – 7 کم هوش

8 – 9 طبیعی

11 – 11 هوشیار

12 – 13 نابغه

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون روانشناسی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ، تست نئو ، تست شخصیت ، علل عدم قبولی در مرحله سنجش شخصیت قضاوت ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

 

تست نئو,آزمون تست neo

 

آزمون نئو از مشهورترین و معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی در دنیا است که کاربرد‌های زیادی در روانشناسی دارد. در این قسمت از بیتوته به صحبت دربارۀ آزمون شخصیت شناسی نئو و نحوۀ تفسیر آزمون نئو پرداخته‌ایم.

آزمون نئو (NEO)

آزمون نئو از پرکاربردترین تست‌های روانشناسی است که مهم‌ترین مزیت آن، اعتبار و دقت بالای نتایج است. انجام تست نئو و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی از شما میگیرد ولی آزمون نئو از علمی‌ترین تست‌ها برای بررسی بی‌طرفانه و دقیق شخصیت است و میتواند اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد که در کمتر تست شخصیت‌شناسی بدست میاد.

 

کاربرد تست نئو

تست نئو کلا پنج جنبه از شخصیت شما را می سنجد. پایداری هیجانی تان، برون گرایی یا درون گرایی تان، اشتیاقتان به تجربه های تازه، توافق پذیریتان و مسئولیت پذیریتان. به همین علت یک نمره کلی از این تست به دست نمی آید. ۵ نمره به دست می آید که هر کدامشان مربوط به یک عامل شخصیتی شماست.

 

تست نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد و در زمینه‌های ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مدل پنج عاملی شخصیت

آزمون نئو بر پایۀ مدل پنج عاملی شخصیت (Big 5) تنظیم شده است. بیش از سه دهه‌ است که مطرح شده و حاصل سال‌ها تحقیق در زمینۀ روانشناسی شخصیت صفاتی است. دانشمندانی که این تست را خلق نموده اند برای چند سال ویژگی های گوناگون شخصیتی را انتخاب نموده و پرسشنامه های مفصل را روی مردم اجرا کرده اند.

 

سپس با استفاده از روش های پیچیده آماری به 5 عامل بزرگ شخصیت دست یافته اند. این ۵ عامل عبارتند از روان‌رنجوری یا نوروتیک بودن (N)، برون گرایی (E)، اشتیاق به تجارب تازه (O)، موافق بودن (A) و وظیفه‌شناسی (C).

 

پرسشنامه نئو

با انجام آزمون نئو، به پنج عامل اصلی شخصیت امتیاز داده میشود. و در نتایج این تست، صفات به صورت طیف نشان داده می‌شود و از دسته‌بندی‌هایی به سبک MBTI خبری نیست. این موضوع، دقت و صحت نتایج تست نئو را بالا برده ولی استفادۀ فردی از اطلاعات را سخت‌تر میکند.

 

پرسشنامه NEO، ۵ عامل بنیادی شخصیت و ۶ ویژگی در هر عامل یا به عبارتی ۳۰ ویژگی شخصیتی را مورد ارزیابی قرار می دهد و بر این اساس تحلیل کاملی از شخصیت افراد را نشان می‌دهد.

 

آزمون‌های NEO PI-R و NEO-FFI

تست NEO PI-R علاوه بر سنجش پنج عامل اصلی شخصیت، در هر عامل، شش صفت را بررسی میکند. این تست ۲۴۰ سوال دارد و نسخۀ کوتاه‌ شدۀ آن به نام NEO-FFI دارای ۶۰ سوال است و فقط پنج عامل اصلی شخصیت را امتیازدهی میکند.  

 

پاسخنامه تست نئو

پاسخنامه تست نئو بر اساس مقیاس لیکرتی (کاملاً مخالفم، مخالفم، بی تفاوت، موافقم و کاملاً موافقم ) تنظیم شده است . نمره گذاری فرم کوتاه تست نئو یعنی NEO-FFI در تمام مواد یکسان نیست.

 

به این معنی که در نمره گذاری برخی از مواد فرم کوتاه تست نئو ، به کاملاً مخالفم نمره ۴، مخالفم نمره ۳، بی تفاوت نمره ۲، موافقم نمره ۱ و کاملاً موافقم نمره 0 تعلق   می گیرد. در حالی که برخی دیگر از مواد این فرم کوتاه به صورت عکس حالت گفته شده نمره گذاری می شوند .

 

تفسیر آزمون نئو

در تفسیر آزمون نئو، امتیازات پنج عامل اصلی شخصیت را دو به دو در کنار هم قرار میدهند و با توجه به بالا و پایین بودن دو مولفه به دسته‌بندی‌هایی میرسند. این دسته‌بندی‌ها تمایلات رفتاری افراد در موقعیت‌های مختلف را بیان میکند.

 

به طور مثال دو عامل برونگرایی (E) و موافق بودن (A) در کنار هم قرار گرفتند و یک نوع تیپ‌بندی ایجاد کردند که شیوۀ تعاملات فرد را نشان میدهد. 

 

انجام این تست‌ بدون حضور یک روانشناس اعتبار چندانی برای تشخیص اختلالات روانی ندارد اما اگر تست را با دقت انجام داده باشید و به طور مثال در صفاتی نوروتیک (N)، امتیاز بسیار بالایی به دست بیاید، جا دارد مقداری روی آن تامل کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون شخصیت شناسی نئو می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ، تست نئو ، تست شخصیت ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

حجت الاسلام علیرضا امینی پیش از آغاز برگزاری آزمون تصدی منصب قضا سال 96 ، در نشست خبری افزود: یکی از مراحل مهم جذب قضات در دستگاه قضایی برگزاری آزمون های مختلف است .


وی گفت: سال گذشته 45 هزار نفر در آزمون های عمومی شرکت کردند که حدود 4 هزارنفر بعدا برای شرکت در آزمون تشریحی دعوت شدند که پس ازآن 2 هزار نفردر مصاحبه های علمی پذیرفته شدند و در نهایت پس از طی آزمون های مختلف و ازمایش شخصیت 270 نفر به گزینش معرفی شدند.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: سال گذشته حدود نیم درصد از شرکت کنندگان در آزمون های مختلف برای جذب در قوه قضاییه گزینش شدند.
وی گفت: مراحل کار گزینش تا رسیدن به ابلاغ قضایی به این ترتیب است که این افراد پس از شرکت در آزمون عمومی و قبولی وارد مراحل بعدی می شوند و اختبارهای مختلفی درباره آنها انجام می شود.
امینی تصریح کرد: به طور متوسط حدود یک سال کار گزینش متقاضیان طول می کشد و پس از آن وارد دوره های آموزشی می شوند.
وی افزود: پس از آزمون های اختبارهای نهایی که توسط قضات باتجربه انجام می شود متقاضیان وارد مرحله گزینش شخصیت می شوند که از سال گذشته این بخش به گزینش قضات در دستگاه قضا اضافه شده است.
امینی ادامه داد: از آنجاکه قاضی باید شخصیت متناسب با کارش داشته باشد لذا احراز این مسئله بسیار دشوار است که ما با همکاری روان شناسان مختلف این مرحله را انجام می دهیم و افرادی هستند که درباره شخصیت متقاضیان اظهار نظر می کنند.
وی گفت: چنانچه فردی واجد خصوصیات شخصیتی قضاوت شناخته نشود، عدم پذیرش به شخص اعلام می شود که در صورت اعتراض گروه دیگری از روانشناسان در این زمینه اعلام نظر خواهند کرد که البته گاهی هم پرونده به گروه سوم ارجاع می شود.
امینی تاکید کرد : گزینش شخصیتی به منزله این نیست که فرد ردشده مشکل دارد بلکه به این معنی است که چنین فردی برای کار قضایی مناسب نیست.
وی افزود: سال گذشته حدود 40درصد افرادی که تمام مراحل علمی را طی کرده بودند در مرحله احراز شخصیت قبول نشدند.

 

معاون منابع انسانی قوه قضاییه: فعالیت 11 هزار قاضی در سراسر کشور

 معاون منابع انسانی قوه قضاییه از فعالیت 11 هزار قاضی در کشور خبر داد.
  حجت الاسلام علیرضا امینی با اشاربه این که در حال حاضر حدود 11 هزار قاضی مشغول به کار هستند افزود: از این قضات مشغول به کار ۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر در دادگستری های سراسر کشور، ۴۰۰ نفر در مراجع قضایی، ۲۰۰ نفر در سازمان های تابعه و ۵۰ نفر در ستاد فعالیت می کنند و کمتر از ۲۵ درصد قضات، حوزوی و سایر آنها دانشگاهی هستند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: پیش از برنامه پنجم توسعه، بیش از 7 هزار همکار قضایی در قوه قضائیه فعالیت می کردند، اما پس از برنامه پنجم توسعه و اجازه جذب 800 قاضی در هر سال، تعداد قضات به ۱۱ هزار نفر افزایش یافت و پنج هزار و 400 نفر از آغاز سال 90 تا سال96 جذب دستگاه قضا شده اند.
امینی تصریح کرد: نحوه جذب قضات در استان های مختلف کشور مطابق با استانداردها انجام می شود که این استاندارد براساس جمعیت و تعداد پرونده ها برای استان ها تعیین می شود؛ یعنی یک شاخص آمایش سرزمینی و شاخص دیگر تعداد پروندها است به عنوان مثال اگر در سال 90 حدود9 میلیون پرونده داشتیم اکنون بیش از 15 میلیون پرونده در دست رسیدگی مراجع قضایی است و طبق قانون برنامه پنجم توسعه هر سال باید 800 قاضی و به ازای این تعداد قاضی چهار برابر کادر اداری جذب می شدند، همچنین قضاتی به دلیل بازنشستگی یا بازخرید هر سال از مجموعه دستگاه قضایی خارج می شوند که به دلیل کمبود اعتبارات دولت، جذب کادر اداری به ازای جذب قضات انجام نشده است.

 

  بلاتصدی بودن 50 درصد پست‌های اداری دستگاه قضا

 ‎معاون قوه قضائیه از بلا تصدی بودن 50 درصد پست های اداری در دستگاه قضا خبر داد.
 حجت الاسلام علیرضا امینی در نشیت خبری پیش از برگزاری آزمون قضات سال 96 افزود: در حال حاضر نسبت پرونده ها به قاضی در مجموعه دادسراها ۲۰۰ پرونده است که این متوسط کشوری است اما ممکن است برخی قضات، پرونده کمتر و برخی پرونده بیشتر در دست رسیدگی داشته باشند؛ نسبت پرونده در محاکم ۱۵۰ پرونده است که تنها با تزریق نیرو مشکل حل نمی شود و به تغییرات دیگری مانند تغییر در قوانین نیز نیاز است.
وی گفت: امسال حدود 100 هزار نفر در آزمون استخدامی امور اداری قوه قضائیه که دوهفته گذشته برگزار شد، شرکت کرده اند؛ از آنجا که طبق برنامه پنجم توسعه، به ازای هر قاضی، چهار نیروی اداری باید جذب شود، در این آزمون 6 هزار و 400 نفر جذب خواهند شد که سه هزار و 200 نفر برای سال 1396 و سه هزار و 200 نفر برای سال 1397 خواهد بود و در سال آینده آزمونی برای جذب نیروی اداری نخواهیم داشت.
‎امینی همچنین درباره چرایی منتشر نشدن کلید آزمون، تاکید کرد: منتشر نشدن کلید آزمون سیاست قوه قضائیه نیست و ما مشکلی برای انتشار کلید نداریم؛ سازمان سنجش مجری آزمون بود که این کار را نکرده است.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه، به طور معمول سالانه ۲۵۰ قاضی بازنشسته می شوند و تعداد خروج قضات از دستگاه قضایی زیاد نیست، تصریح کرد: به دلیل نیاز قوه قضائیه، از قضات خواهش می شود در مجموعه بمانند و با إذنی که رییس قوه از رهبری دارد، همان قضات بازنشسته به شکلی در مجموعه استفاده می شوند؛ در دیوان عالی و سایر مراجع قضایی قضات بازنشسته ای هستند که فعالیت دارند.
‎وی ادامه داد: الزاما اینگونه نیست که قضات بخواهند وکیل شوند؛ چه بسا افراد زیادی داریم که از وکالت در قالب جذب اختصاصی داوطلب قضاوت می شوند و به طور متوسط ۵۰۰ نفر از وکلای کانون یا مرکز مشاوران در سال، متقاضی جذب قضاوت می شوند. 
‎امینی درباره طولانی بودن فرایند گزینش جذب قاضی گفت: گزینش شاخص هایی دارد که زیر نظر هیئت عالی گزینش مستقر در ریاست جمهوری و با ‎نمایندگان دستگاه قضایی انجام می شود.
‎معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: شاخص سیاسی در آیتم های گزینش قضات نیست مگر اینکه فرد مشکلی مانند سوءسابقه در پرونده داشته باشد و گرایش سیاسی افراد متقاضی در این گزینش اهمیتی ندارد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

در آغوش گرفتن یکدیگر می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد و یکی از راه‌های ابراز احساسات است. ولی تاثیری حیرت انگیز بر سلامت انسان دارد. بغل کردن به انسان احساس آرامش داده و فواید بسیاری بر ذهن و جسم ما دارد.

اهمیت آغوش و تاثیر آن بر عمکرد جسم

آغوش همسر می‌تواند مشکلات و ناامیدی‌های روز را از بین ببرد. در واقع آغوش یک درمان بدون عوارض است برای مشکلات و بیماری‌ها و یک راه علمی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن.

 

کاهش فشارهای روانی: از دیدگاه فیزیولوژیک بغل کردن باعث ترشح هورمون‌هایي در بدن میشود کـه بـه نوبه خود عملکرد‌هاي مثبتی در ذهن پدید می‌آورد کـه بـه کاهش استرس و فشار عصبی کمک می کند.

 

ریکاوری بدن: اوکسیتوسینی که هنگام در آغوش گرفته شدن در جریان خون‌مان ترشح می‌شود، به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر عضلات را بازسازی کند و این کار از طریق توانمند کردن چربی جهت تبدیل شدن به انرژی و به کار رفتن برای ترمیم عضلات، صورت می‌گیرد. میزان ایده آل اوکسیتوسین در خون، منجر به تبادل بهتر انرژی شده و بنابراین، عضلات بهتر ترمیم شده و رشد می‌کنند.

 

بالا بردن کیفیت خواب: آغوش موجب ترشح سروتونین در مغز شده که آرام سازی سیستم عصبی را در پی دارد. وقتی سیستم عصبی آرام می‌گیرد، بدن می‌تواند به خوابی عمیق‌تر و راحت‌تر فرو برود.

 

آغوش تاثیر شگرفی در بالا بردن کیفیت رابطه دارد

از دیدگاه روانشناختی زمانی کـه شـما یک دیگر را در آغوش میگیرید در واقع یک ارتباط غیرکلامی بسیار قوی برقرار میکنید کـه از طریق آن می توانید مفاهیمی عمیق رابه طرف مقابلتان منتقل کنید کـه کلام از انتقال آن درمانده اسـت.

 

در آغوش کشیدن بـه برقرای و دوام رابطه کمک می کند. متخصصین حوزه روابط انسانی طی مطالعات مختلف روی تاثیر تماس و لمس بر کیفیت روابط عنوان نموده‌اند کـه برقراری تماس فیزیکی باعث ایجاد حس اعتماد و صداقت متقابل در افراد می شود.

 

آغوش، جریان دو سویه زندگی را به زوجین یادآور می‌شود

در آغوش کشیدن، یک عمل دو طرفه و متقابل است؛ ما در آغوش می‌گیریم و در آغوش گرفته می‌شویم. در این عمل، ما می‌فهمیم که در بده و بستان‌های زندگی، تساوی وجود دارد و مهربان‌تر و پذیراتر می‌شویم. در آغوش گرفتن به ما یاد می‌دهد که عشق، جریان دو سویه دارد. 

 

کاهش تنش‌های زندگی مشترک

وقتی در آغوش می‌گیریم یا در آغوش گرفته می‌شویم، اوکسیتوسین‌مان بالا می‌رود و میزان شادی‌مان افزایش پیدا می‌کند. شادی زوجین زندگی مشترک با نشاط ‌تری را برای آن‌ها رقم می‌زند و از تنش‌ها تا مقدار زیادی می‌کاهد.

 

افزایش حس تعلق

بغل کردن می تواند باعث ترشح اکسی‌توسین از مغز، و موجب افزایش حس تعلق زنان بـه شخص مقابل شود. ترشح این هورمون سبب بالا رفتن حس تعهد زن نسبت بطرف مقابل نیز می شود. بغل کردن با انتقال احساسات از طریق بدن باعث ایجاد صمیمیت میشود.

 

بهبود روابط جنسی

تحقیقات نشان داده زوج‌هایی که زمان بیشتری را صرف آغوش و نوازش می‌کنند، از روابط جنسی خود نیز، رضایت بیشتری دارند. حتی اثرات این رضایت، می‌تواند بسیار بلند مدت باشد.

آغوش همسر,بغل کردن همسر,در آغوش گرفتن همسر

 

از هر فرصتی برای در آغوش گرفتن همسرتان استفاده کنید

نزدیک بودن بـه همسرتان بشما صد‌ها فرصت برای در آغوش گرفتن یک دیگر میدهد. در آغوش گرفتن می‌تواند فاصله‌های ایجاد شده را بین طرفین در اتفاقات روزمره‌ی زندگی، پُر کند. در آغوش کشیدن همسرتان پس از بیدار شدن از خواب، قبل از ترک خانه و رفتن بـه محل کار، هنگام ورود به خانه، هنگام تشکر، هنگام خوابیدن، زمانی که همسرتان تغییری در ظاهرش ایجاد می‌کند، مثلا لباس جدیدی به تن می‌کند و...

 

هر نوع آغوشی میتواند حسی خاص و قوی تر را منتقل کند. می‌توانید دست‌هایتان را دور کمر همسرتان حلقه و یا با یکی از دست هایتان موهای او را نوازش کنید. می‌توانید بدن همسرتان را را به بدن خود فشرده و نگه دارید. نفس‌هاي عمیق بکشید و همراه با بازدم فشار‌هاي روحی روانی را از خود دور کنید. البته بـه یاد داشته باشید فشاری کـه وارد می کنید نباید برای شخص مقابل اذیت کننده باشد و باید اجازه دهید طرف مقابل نیز همین میزان اسانی را در آغوش شـما تجربه کند.

 

یکی دیگر پوزیشن‌های بغل کردن کـه می تواند سوپرایز کننده باشد، در آغوش گرفتن همسرتان از پشت سر اسـت. دراین حالت میتوانید از پشت بـه او نزدیک شده دستانتان را دور کمرش حلقه کنید و با تکیه دادن سرتان روی شانه‌هاي وی حس آرامش رابه خود و شریکتان القا کنید. هنگامیکه همسرتان را بغل کرده اید، می‌توانید در حالی‌کـه او را در آغوش دارید با او حرکت کرده و بدین ترتیب بر مدت زمانی کـه او را در آغوش دارید بیافزایید.

 

• بـه یاد داشته باشید کـه همیشه درخواست شریکتان برای در آغوش کشیده شدن بـه معنای درخواست رابطه جنسی نیست. در برخی موارد نیاز خانم‌ها از بـه آغوش کشیده شدن دریافت احساس امنیت و دوست داشته شدن می باشد.

 

• هنگام جدا کردن همسرتان از آغوشتان بـه یاد داشته باشید اینکار رابه آرامی انجام دهید و تا جای ممکن، بعنوان مثال با گرفتن دست او و یا روش‌هاي دیگر بـه برقرار ماندن تماس فیزیکی کمک کنید. این هنگام بهترین لحظه برای برقراری تماس چشمی و لبخند زدن بـه همسرتان و انتقال حس رضایت میباشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

بچه ها در سنین ابتدایی درک درستی از واقعیت، داستان، تاریخ و تخیل ندارند و نمی توانند اینها را بخوبی از هم تفکیک کنند.

 

تعریف کردن مرگ به شکلی که گویی شخصیتی انساني دارد و به دنبال آدم ها مي‌ايد میتواند براي بچه به کابوسی دائمی بدل شود. زمانی بچه می پذیرد مادربزرگ پیش فرشته هاست، برای این که تخیل وی میتواند همه چیز را در زمان حال با جزئیات بسازد؛ ولی این حادثه زیاد طول نمی کشد و بزودی وی به دنبال دلیل خواهد بود.

 

چنانچه پسر چهار ساله تان از شما بپرسد:« مادربزرگ، به کجا رفته و من دوباره کی وی را خواهم دید؟» چه جوابی خواهید داد؟ این حالت شما را سردرگم خواهد کرد و به دروغ پناه خواهید برد؟

 

آنچه باید بدانیم این است که گمراه کردن بچه، وی را از فکر کردن در مورد فرد وفات یافته منصرف نخواهد کرد بلکه سبب ميشود بچه ، ديگر به اطرافیان خود اطمینان نداشته باشد و آن ها را اشخاص دروغگویی بداند. بدین ترتیب بهتر است مرگ عزیز خود را از بچه مخفی نکنید و باتوجه به سن و سال بچه و ميزان درک و فهم وی، مسأله مرگ را برایش توضیح دهید.

 

بچه در هر سن و در هر موقعیتی که باشد از مرگ اطرافیان خود بسیار آشفته و ناراحت خواهد شد. بدین ترتیب به احوالات وی توجه کافی داشته باشید تا دچار بیماری افسردگی و استرس نشود.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

چطور مرگ اطرافیان را به بچه توضیح دهیم؟

به طور کلی باید چند سؤال را جواب دهید تا بتوانید به خوبی و درستی معنای مرگ را به بچه منتقل کنید. این که بچه چند ساله است؟، شخصی که فوت شده چه قدر به بچه نزديک بوده است؟ و در پایان این که بچه چه قدر با مرگ اشنا شده است؟ اگر جواب این سه سؤال را پیدا کردید میتوانید باتوجه به وضعیت بچه براي وی توضیح دهید، در ادامه میخواهیم شیوه های را براي توصیف مرگ به بچه ها بیان کنیم.

 

آغاز یک صحبت آن هم با بچه و در خصوص مرگ که به خودی خود با تلخی همراه است قدری دشوار است. باید بدانید که چه چیزی در ذهن وی میگذرد. چنانچه در شرایطی هستید که شخصی از اعضای خانواده از دست رفته میتوانید با این شکل با وی صحبت را آغاز کنید.

 

“آیا میدانی به چه دلیل امروز مادر ناراحت است؟” یا چنانچه جو خانه به گونه ای است که بچه خود تا حدودی متوجه شده سوال کنید “آیا میدانی چه اتفاقی افتاده است؟” ولی اگر تنها هدف معرفی مرگ به بچه مد نظر شماست میتوانید از عکس و تصویر گذشتگان استفاده کنید و آن ها را به بچه نشان دهید. “آیا میدانی این فرد کیست؟او برادر بزرگتر تو بود که پیش از تو متولد شد و اینک فوت شده است. آیا میدانی به چه کسی مرده میگویند؟”

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

 

مرگ را صادقانه توضیح دهید و نه داستانی!

قرار نیست براي بچه یک قصه و داستان حماسی تعریف کنید. وی تنها باید با معنای مرگ اشنا شود و باید با حقیقت مرگ رابطه برقرار کند. صریح باشید و از واژه مرگ یا فوت استفاده کنید. نباید از جملاتی مثل “اکنون وی رفته و ديگر برنمیگردد” یا “او ما را ترک کرد” استفاده کنید. مرگ یک اتفاق دردناک است ولی هیچوقت نباید براي بچه به عنوان یک تابو تعریف شود که نباید از آن سخن گفت. یک تعریف ناقص همان طور که ذهن شما را درگیر می کند می تواند بچه را آشفته کرده و وی را دچار ناراحتی کند و باتوجه به این که او از شما این جملات را شنیده خیال می کند سوال دوباره آن و یا پرسیدن از دیگران در خصوص مرگ خطا و اشتباه است.

 

آیا بچه ها از مرگ می ترسند؟

این مسأله باز هم به بچه شما بستگی دارد. برخی از آن ها از مرگ می ترسند و برخی ديگر نه. چه بسا کودکانی هستند که بخاطر ترس از مردن، دوست ندارند هیچ وقت بزرگ شوند.

 

در واقع، در فکر آن ها ترس از بزرگ شدن فقط به این خاطر شکل می گیرد که عاقبت وی هم روزی مانند پدر بزرگ و مادربزرگ پیر ميشود و روزی می میرد. بهتر است از بچه سؤال کنیم:« چه چیزی تو را می ترساند؟»،« به چه دلیل می ترسی؟» و... جواب های وی حتما میتواند به ما کمک کند تا علل این نگرانی و راه‌های غلبه بر آن را بشناسیم. امکان دارد کودکان در سنین گوناگون از نوعی اضطراب که به آن« ترس از مرگ» می گوییم رنج ببرند که البته این مشکل با حالتی که در بالا توضیح داده شد، متفاوت است.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

 

واکنش های کودکانه در قبال مرگ  

1. پرخاشگری، ترس و استرس

2. اختلال های خواب( کابوس، هراس از خوابیدن) 

3. اختلال های رفتاری( جویدن ناخن، شب ادراری) 

4. حس گناه، بیماری افسردگی و ناراحتی 

5. عدم تمرکز

 

سوگواری بچگانه

روان شناسان معتقدند بچه باید به روش خود سوگواری کند.

اگر بچه را به مراسم تشییع جنازه نمی برید، اجازه دهید وی هم به طریقی با فرد وفات یافته وداع کند. بخصوص اگر به هم نزديک بوده اند.

 

براي وی شمعی روشن کند یا با آرامش با هم درباره وی حرف بزنید . بگذارید وی هم خاطراتش را مرور و با متوفی وداع کند.

 

خانواده هایی که در آن کودکی ، مرگ عزیزی را تجربه ميکند در زمان سوگواری واکنشی به نام دوره احساسی کوتاه از خود نشان می‌دهند . احساسات کودک در این دوره بصورت جهشی است. با انرژی زيادي آغاز ميشود و خيلي زود پایان می یابد. این اتفاق دو سه بار در روز یا هفته رخ ميدهد یا حتی پس از یک سال با یادآوری آن فرد تکرار ميشود . نگران نباشید آرام آرام همه چیز عادی ميشود .

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

ضعف اعصاب چیست؟

ضعف اعصاب و اصطلاح آن نخستین بار توسط "جورج میلر‌برد" روانپزشک و عصب شناس آمریکایی در سال ۱۸۶۰ مطرح شد.

براساس نظرات وی علت ضعف اعصاب ، فرسودگی عصبی است که ناشی از تخلیه‌ی سلول عصبی از ذخیره مواد غذایی اش است و این تخلیه بر اثر استرس هایی، چون کار اضافی ایجاد می‌شود.

بیماری ضعف اعصاب به دو صورت بروز می‌کند

  • در یک نوع، ویژگی اصلی، شکایت از خستگی فزاینده پس از تلاش ذهنی است که اغلب همراه با کاهش نسبی در عملکرد شغلی یا توانایی مقابله در وظایف روزانه است. خستگی پذیری روانی به طور مشخص، نوعی تهاجم ناخوشایند خاطرات، اشکال در تمرکز و ناکارایی تفکر تلقی می‌شود.
  • در نوع دیگر این اختلال، بیمار روی احساس ضعف جسمی یا بدنی و فرسودگی ناشی از کمترین فعالیت، تاکید می‌کند که با درد‌ها و ناراحتی عضلانی و ناتوانی در شل کردن آنها همراه است.

 

علائم ضعف اعصاب

علائم ضعف اعصاب در هر دو نوع فوق، احساسات جسمی ناخوشایند مانند سرگیجه، سردرد‌های تنشی و احساس بی ثباتی عمومی شایع است.

مراحل اولیه و میانی خواب معمولا مختل می‌شود، ولی پُرخوابی نیز ممکن است دیده شود.

از آنجایی که بسیاری از علایم و نشانه‌های ضعف اعصاب با هر یک از اختلالات اضطراب، افسردگی و اختلالات شبه جسمی هم پوشانی دارد تشخیص این بیماری دشوار است.

ضعف اعصاب اغلب در نوجوانی یا میانسالی بروز می‌کند.

اختلال ضعف اعصاب در صورت درمان  نشدن، معمولا به صورت مزمن در می‌آید و بیمار ممکن است در اثر یک یا چند علامت ناتوان شود.

در دوران کودکی احتمال دارد مشکلاتی در کارکرد تحصیلی نظیر نمرات پایین و مدرسه گریزی مشاهده شود.

در بزرگسالی عملکرد شغلی تخریب می‌شود یا ممکن است بیمار چنان ناتوان شود که کار کردن برایش غیرممکن شود.

به همین ترتیب روابط اجتماعی، زناشویی و بین فردی نیز دچار مشکل می‌شود.

 

درمان ضعف اعصاب

تجویز دارو تنها در صورتی علایم طبی را تخفیف می‌دهد که به طور همزمان با مداخله روان درمانی همراه شود.

بیمار باید استرس‌های زندگی و روش کنار آمدن با آنها را بشناسد.

این بیماران به خوددرمانی و استفاده نابجا از دارو تمایل دارند، ولی باید دانست انتخاب داروی مناسب و دستور مصرف باید حتما زیر نظر روانپزشک باشد.

اگر این نشانه‌ها را دارید؛ اعصابتان ضعیف است!

نشانه‌های ضعف اعصاب که هرگز آن‌ها را نباید نادیده گرفت!

 

عدم تمرکز

استرس مزمن دامنه توجه و توانایی تمرکز شما را از بین می‌برد.

با وجود استرس حتی به صورت ناخود آگاه هورمونی به نام کورتیزول حافظه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

همین هورمون سبب ایجاد اختلالاتی در دقت و تمرکز بر روی مسائل می‌شود.

زمانی که می‌دانید سطح استرس شما بالا گرفته است آن را کنترل کنید.

 

تپش نامنظم قلب

یک استرس عصبی ممکن است با ضربان نا منظم قلب همراه باشد.

معمولا در چنین مواقعی قلبتان و ضربان شدید آن را در قفسه سینه احساس خواهید کرد.

نفس کشیدن در حالات عصبی کمی دشوار می‌شود.

بهتر است برای حل این مشکل نفس عمیق بکشید یا اینکه دم و بازدم را طولانی‌تر کنید.

این کار قفسه سینه را کمی باز می‌کند و ضربان‌ها بهتر می‌شوند.

اگر این نشانه‌ها را دارید؛ اعصابتان ضعیف است!

 

افسردگی

ممکن است استرس و یا اضطراب گاه گاهی شما را درگیر کند.

اما اگر این زمان‌های پرتنش استرس مداوم باشند و یا طی فرایندی مدام تکرار شوند، منجر به افسردگی خواهند شد.

در صورتی که افسردگی ادامه پیدا کند حس نا امیدی و خودکشی تقویت می‌شوند.

اضطراب‌های ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند عملکرد شغلی یا ارتباط با شخص خاصی می‌تواند به افسردگی منجر شود.

جهت کاهش سطح استرس خود از ورزش‌هایی مانند یوگا، پیاده روی و مدیتیشن استفاده کنید.

این نشانه‌ها از عوامل بروز بیماری‌های سخت روحی باشد.

در صورت مشاهده این علائم حتما ذهن خود را تحت درمان قرار دهید تا به بیماری‌های سخت‌تر دچار نشوید.

 

سردرد‌های تنشی

استرس در هر درجه‌ای که باشد می‌تواند سر درد تولید کند.

گردن، شانه‌ها و تمامی عضلات این ناحیه سفت و سخت می‌شوند.

استرس بر روی عضلات ناحیه سر و گردن به شدت تاثیر می‌گذارد.

سر درد‌های تنشی از استرس نشات می‌گیرند و فقط با کنترل آن می‌توان از این سردرد‌ها خلاص شد.

 

مشکلات خواب

کمبود خواب یکی از شایع‌ترین علل استرس‌های روحی روانی است.

نداشتن خواب کافی، بدن و ذهن را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

بی خوابی‌های طولانی مدت، بد خوابیدن، خواب‌های کوتاه با استرس مرتبط  هستند.

 

برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

بدن ما حرف می‌زند و عوارض و بیماری‌های جسمی ما می‌توانند با هیجانات ما مرتبط باشند. اگر نتوانیم احساسات منفی خود را رها کنیم، خود را به صورت مشکلات فیزیکی بروز خواهند داد و هر چه یک نفر بیشتر هیجانات خود را بروز دهد، کمتر بیمار خواهد شد.

 

هیجانات

 

در ادامه به برخی از دلایل روحی و روانی بیماری‌های رایج می‌پردازیم.

ترس می‌تواند سبب آلرژی و درماتیت شود

تعدادی از محققان می‌گویند برخی از آلرژی‌های شایع می‌توانند با سلامت روان مرتبط باشند. اگزما، تب یونجه و آسم می‌توانند به علت مشکلات روحی و روانی بروز کنند. ممکن است شما سال‌ها از آلرژی رنج ببرید اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌های درونی می‌توانند این عارضه را برانگیخته کنند. علائم آسم و درماتیت، با کاهش عوامل روان - تنی، بهبود می‌یابند یا درمان می‌شوند.

وسواس می‌تواند مشکلاتی در بدن ایجاد کند

مشکلاتی که در وزن دارید می‌توانند در اثر وسواس یا توجه فکری زیاد و یا ایرادهای خیالی به وجود آمده باشند. شاید خیلی نگران چین و چروک افتادن صورتتان، کوچک بودن سایز سینه‌هایتان و یا سایر قسمت‌های بدنتان هستید. مراقبت از بدن خیلی مهم است و باید آن را یک اولویت دانست اما توجه بیش از حد و خیال‌پردازی می‌تواند منجر به نتایج ناخواسته و خطرناکی شود.

اگزما، تب یونجه و آسم می‌توانند به علت مشکلات روحی و روانی بروز کنند. ممکن است شما سال‌ها از آلرژی رنج ببرید اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌های درونی می‌توانند این عارضه را برانگیخته کنند

 

ترس و وسواس می‌توانند هم‌زمان بیماری‌های زیادی ایجاد کنند

شاید با اینکه هیچ علامت و دلیلی وجود ندارد، نگران شوید که مبادا دچار یک بیماری جدی باشید. با زیاد فکر کردن به این موضوع، کم‌کم احساس می‌کنید علائمی در بدنتان دارید. وسواس یا تمرکز زیاد روی یک مسئله می‌تواند چنین حالتی ایجاد کند. گاهی ممکن است مشکلات را بیش از حد واقعی‌شان بزرگ تلقی کنیم. تمرکز کردن روی افکار منفی فقط شرایط را بدتر می‌کند و اگر بیماری وجود داشته باشد، آن را تشدید خواهد کرد.

تضاد هیجانی و استرس می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند

گوارش ما توسط سیستم بسیار پیچیده‌ای کنترل می‌شود. استرس می‌تواند محرکی باشد که سبب واکنش‌های ناخواسته در گوارش شود. التهاب معده و گاستریت ممکن است نتیجه‌ی تضادی در فضای احساساتتان باشد: مثلاً فرض کنید توانایی حل مسئله ندارید اما در شرایط سخت می‌دانید که باید راه‌حلی پیدا کنید و دچار استرس می‌شوید چون تجربه کرده‌اید که معمولاً در حل مسائل ناتوانید. وقتی تضاد درونی‌تان را انکار می‌کنید، به درون جسمتان نفوذ می‌کند تا به مغز راه پیدا کرده و توجه آن را به خود جلب کند.

انتقاد از خود و ترس می‌تواند سبب سردرد و میگرن شود

نکوهش خود، ضعف اعتمادبه‌نفس و ترس‌های درونی همگی عواملی هستند که می‌توانند شما را نگران و مضطرب کنند. شاید احساس کنید خوار و سرافکنده‌اید یا شما را دست‌کم می‌گیرند و یا فکر می‌کنید باید سخت‌تر و سخت‌تر کار کنید تا بتوانید خودتان را ببخشید. گاهی زیادی از خودمان انتظار داریم و این می‌تواند مشکلات فیزیکی برایمان ایجاد کند.

افسردگی و اضطراب می‌توانند بیماری‌های قلبی را تحریک کنند

افسردگی و اضطراب‌های تکرارشونده با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه هستند. اختلالات افسردگی حتی ممکن است موجب وقوع حوادث قلبی شدیدی شوند. هنگامی که شما هر روز بیشتر و بیشتر احساس اضطراب و عصبانیت می‌کنید قلبتان شروع به تپش سریع‌تر می‌کند و این می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات قلبی باشد.

هیجانات موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود

مطالعات زیادی نشان داده‌اند استرس و اضطراب مزمن و هیجانات منفی می‌تواند تا حدود زیادی بر سلامت جسم اثر بگذارد و طبق مطالعه‌ای جدید، باید شیوه‌ی واکنش ایمنی بدن را نیز به لیست این عوارض اضافه کنید.
دانشمندان در این تحقیق پرسشنامه‌هایی به افراد دادند تا احساسات خود را به مرور زمان و در لحظه ثبت کنند. این ارزیابی‌ها که طی دو هفته اتفاق افتاد طبق آن، برای افراد پرونده‌های هیجانی و احساسی تشکیل شد. دانشمندان، عملکرد ایمنی این افراد را نیز با جمع‌آوری نمونه خون از آن‌ها و سنجش مارکرهای التهابی بررسی کردند.
التهاب به طور طبیعی به عنوان بخشی از واکنش ایمنی، زمانی که بدن با عفونت یا زخم مواجه می‌شود روی می‌دهد؛ اما التهاب زیاد می‌تواند با قرار دادن فرد در معرض طیفی از بیماری‌های مزمن، مانند آرتریت، به سلامت آسیب بزند.
در این پژوهش مشخص شد افرادی که چندین بار در روز دچار هیجانات منفی می‌شدند و این اتفاق در بلندمدت وجود داشت، شاخص‌های التهابی در خونشان بالاتر از بقیه بود. دانشمندان می‌گویند اگر نمونه خون افراد را دقیقاً بعد از تجربه‌ی یک هیجان منفی مانند خشم یا اندوه جمع‌آوری می‌کردند، تمام شاخص‌های التهابی در خونشان موجود بود.

 

تحریک عصب واگ؛ راهکاری برای حفظ سلامت
عصب واگ، بلندترین عصب مغزی است که از ساقه‌ی مغز تا داخل شکم کشیده شده و در شبکه‌ای ارتباطی میان قلب و ریه و معده و مغز قرار دارد. عصب واگ، چند عملکرد مهم دارد و در تجربیات حسی ما در معده، قلب، ریه‌ها و گلو دخیل است. این عصب، حرکت لازم در گردن برای حرف زدن و بلعیدن را فراهم می‌کند و نقش مهمی در کنترل التهاب در تمام بدن دارد و ضمناً در گوارش، ضربان قلب و تنفس نیز نقش دارد. در واقع عصب واگ در سلامت جسم ما اهمیت زیادی دارد؛ اما شاید فکر کنید عصب واگوس چه نقشی در سلامت روان ما دارد. آن‌طور که معلوم شده، عصب واگ با احساس ترس، استرس و یا احساس آرامش ارتباط دارد. این عصب، دیافراگم و روده را به هم مرتبط می‌کند و به شما احساسی درونی در مورد خطر می‌دهد و تنفس و ضربان قلب و فشارخونتان را بر اساس خطر یا امنیتی که دریافت می‌کنید تنظیم می‌کند. اگر مدام تحت استرس یا اضطراب باشید، عصب واگ می‌تواند بیش از حد فعالیت کند و عوارض ناخوشایندی بر جسم و روانتان به جا بگذارد.

برای تحریک و افزایش سلامت عصب واگ:
* دوش آب سرد بگیرید:
 این کار ممکن است خیلی خوشایند نباشد، اما این روش درمانی چینی می‌تواند یک عصب واگ ضعیف را تحریک کند. اگر بیماری خاصی دارید قبل ار این کار با پزشکتان مشورت کنید.

* مدیتیشن کنید: به نظر می‌رسد که مدیتیشن می‌تواند موجب سلامت احساسی و کاهش درد فیزیکی شود.

* تنفس عمیق را امتحان کنید: این راهکار ساده به سلامتتان کمک قابل توجهی می‌کند. 

* از سلامت روده‌تان محافظت کنید: داشتن یک رژیم غذایی سالم، عملکرد بین معده و مغز را بهبود می‌بخشد و باعث تقویت سلامت گوارش و سلامت روان می‌شود.

* شاد باشید: به دلیل ارتباطاتی که عصب واگ در بدن دارد، فعالیت‌هایی که اکسی توسین و سروتونین آزاد می‌کنند مانند خنده، آواز خواندن و یا در آغوش گرفتن کسی که دوستش داریم، می‌توانند سلامت روحی و جسمانی ما را بهبود بخشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت روان می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

تجربه افسردگی پس از تولد کودک شایع است. میزان هورمون‌ها در حین درد و هنگام زایمان بالا و پایین می‌رود. این تغییرات می‌تواند نوسانات خلقی، اضطراب، خواب دشوار و غیره را باعث شود. اگر علائم شما بیش از دو هفته طول بکشد، ممکن است افسردگی پس از زایمان (PPD) داشته باشید.

 

افسردگی پس از زایمان در حدود 1 زن از هر 7 زن را بعد از زایمان درگیر می‌کند. این افسردگی معمولاً بسیار شدیدتر از افسردگی اولیه پس از تولد است. در این شرایط ممکن است شما بیش از حد گریه کنید، خود را از خانواده، دوستان و محیط اجتماعی دور نگه دارید و یا حتی ممکن است به فکر آسیب رساندن به خود و یا کودکتان بیفتید.
علائم دیگر شامل:
- مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد
- نوسانات شدید خلق و خوی
- کاهش شدید انرژی
خشم
- تحریک پذیری
- اشکال در تصمیم‌گیری
اضطراب
- حمله ترس
اگر دچار این علائم هستید، مشکل خود را با همسر و یا یکی از نزدیکان خود در میان بگذارید و برای شروع درمان، با پزشک ملاقات کنید. اگر افسردگی پس از زایمان را بدون درمان رها کنید، ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند و مراقبت از شما و کودکتان دشوار گردد.

آیا درمان‌های طبیعی کمک‌کننده هستند؟

درمان‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند اما افسردگی پس از زایمان معمولاً وضعیتی نیست که خودتان بتوانید آن را درمان نمایید. پس بهتر است درباره هر راه درمانی که خودتان در پیش گرفته‌اید نیز با پزشک صحبت کنید.

ویتامین‌ها و امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 توجه خاص محققین را به عنوان یک کمک احتمالی برای درمان افسردگی پس از زایمان به خود جلب کرده است. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که مصرف کم امگا 3 در رژیم غذایی با ایجاد این نوع افسردگی در وهله اول همراه است. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، ذخیره امگا 3 در دوران بارداری و دوره پس از زایمان بسیار کاهش می‌یابد. می‌توانید امگا 3 را از طریق مکمل‌ها و یا مواد غذایی زیر دریافت کنید:
- دانه‌های کتان
- دانه‌های چیا
- ماهی سالمون
- ماهی ساردین
- دیگر ماهی‌های چرب
همچنین ریبوفلاوین یا ویتامین B2 نیز ممکن است خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. محققان در مطالعه‌ای این ویتامین را همراه با فولات، کوبالامین و پیریدوکسین مورد بررسی قرار دادند. ریبوفلاوین تنها ماده‌ای بود که تأثیر مثبتی بر اختلال خلقی داشت. محققان جهت کسب بهترین نتیجه، مصرف متوسط این ویتامین را توصیه می‌کنند.

 

مکمل‌های گیاهی
ممکن است برخی مکمل‌های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو کنترل نشوند. بنابراین باید در مورد استفاده از آن‌ها محتاط باشید، برچسب روی قوطی مکمل را به دقت بخوانید و قبلاً از پزشک مشورت بگیرید.
بهتر است از این نوع مکمل‌ها استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان بخواهد. تحقیق بیشتر برای ارزیابی مزایا و خطرات ضروری است. 

چه راهکارهای دیگری وجود دارد؟

چند تغییر در شیوه زندگی ممکن است علائم شما را تسکین دهد:

1. مراقب بدن خود باشید
با کودک خود در یک کالسکه، پیاده‌روی طولانی انجام دهید. غذاهای سالم و کامل را در فروشگاه مواد غذایی انتخاب کنید. هر بار که زمان پیدا کردید بخوابید و چرت‌های کوتاه داشته باشید تا کمبود خواب را جبران کنید.

2. کمی وقت برای خود صرف کنید
ممکن است زمانی که بچه‌دار شدید، فراموش کنید که باید برای خودتان هم وقت بگذارید. از خانه خارج شوید، کاری انجام دهید و یا با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید.

3. تعیین اهداف واقع بینانه
ظروف و اسباب‌بازی‌های روی زمین می‌توانند منتظر بمانند! از خودتان انتظار نداشته باشید که فردی کامل باشید. لیستی از برخی از انتظارات واقع‌گرایانه را تنظیم کنید و سعی کنید با دنبال کردن این لیست به وظایف خود برسید.

4. در موردش صحبت کنید
از منزوی شدن و حبس احساسات خود در درونتان اجتناب کنید. با همسرتان، یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. اگر احساس راحتی ندارید، به گروه پشتیبانی افسردگی پس از زایمان در مراکز درمانی یا گروه‌های حمایتی آنلاین بپیوندید.

آیا گفت‌وگو درمانی می‌تواند کمک کند؟

گفت‌وگودرمانی یکی دیگر از گزینه‌های عالی است. این روش به روان‌درمان شما کمک می‌کند تا از افکار و احساساتتان سر دربیاورد. شما می‌توانید به معالج خود کمک کنید تا اهدافی را تعیین کرده و مشکلی که بیش از هر چیزی آزارتان می‌دهد را رفع کنید. شما ممکن است از طریق صحبت کردن در مورد افسردگی پس از زایمان راه‌های مثبت بیشتری برای واکنش به شرایط و مشکلات روزانه پیدا کنید.
شما می‌توانید به تنهایی این روش درمانی را امتحان کرده یا آن را با مصرف داروها ترکیب کنید.

 

افسردگی پس از زایمان معمولاً چگونه درمان می‌شود؟

داروهای ضدافسردگی اغلب برای درمان PPD استفاده می‌شود. دو نوع اصلی که پزشک شما ممکن است تجویز کند شامل داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (TCAs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است.
اگر کودکان از شیر خودتان تغذیه می‌کند، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا مزایا و خطرات مصرف داروها را بررسی نمایید. SSRIs، مانند سرترالین (Zoloft) و پاروکستین (Paxil)، به عنوان بهترین گزینه برای مادران شیرده محسوب می‌شوند، اما هنوز هم در شیر مادر ترشح می‌شوند.
برخی از پزشکان همچنین ممکن است استروژن را پیشنهاد کنند. پس از تولد نوزاد، میزان استروژن شما به سرعت کاهش می‌یابد و ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. شاید پزشک شما چسب هورمون استروژن را به منظور جبران کاهش سطح این هورمون در بدن پیشنهاد کند.

در نهایت این که
با درمان، ممکن است افسردگی پس از زایمان، بعد از یک دوره 6 ماهه از بین برود. اگر به درمان خود نپردازید و یا آن را خیلی زود رها کنید، احتمال دارد بیماری عود کند و یا وارد مرحله افسردگی مزمن شود. اولین قدم برای کمک به خود درخواست کمک و در میان گذاشتن احساساتتان با یکی از نزدیکان است.
اگر درمان را آغاز کردید، تا زمانی که احساس خوبی پیدا نکردید آن را رها نکنید. این نکته بسیار مهم است که با پزشکتان ارتباط خوبی برقرار کرده و در یک انجمن آنلاین عضو شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

شاید شما هم کسانی را در دور و برتان دیده باشید که با اینکه سالیانی از ازدواجشان می گذرد و صاحب فرزند هم هستند، اما هنوز هم وقتی پای درد دلشان می نشینی، از حسرتی کهنه حرف می زنند. حسرتی که نه فقط روان خودشان را آزار می دهد، بلکه رابطه شان با همسر و حتی فرزندان را هم تحت تأثیری منفی قرار می دهد.

 

اگر با فلانی ازدواج کرده بودم....

همین دو سه ماه پیش بود که از یکی از خانم های فامیل که فرزندان دانشجو و بزرگتر هم دارد شنیدم که لابلای حرف هایش گفت: «اگر زنِ فلان خواستگارم شده بودم الان وضعم بهتر از این بود». این جمله را به خصوص کسانی مثل شما که در آستانه ازدواج هستید و به سبک و سیاق امروزی، سبک- سنگین های مدرن تری را در مورد ازدواجتان به خرج می دهید بیشتر می شنوید. فکر می کنید چرا خانمی که بیست و اندی سال از ازدواجش می گذرد، هنوز با حسرتگذشته زندگی می کند؟

فایلی که باز ماند

فرض کنید که رایانه شما به ویروسی گرفتار شده است که نمی گذارد یکی از فایل های اطلاعاتی تان بسته بشود. در این موقعیت، وقتی که رایانه تان را روشن می کنید اولین چیزی که می بینید چیست؟ وقتی که می خواهید آن را خاموش کنید چطور؟ بله، درست است، همان فایلی که بسته نمی شود. ذهن شما هم همینطور است.

اگر به دلایلی مثل ناآگاهی، کم توجهی به خود، بازی های احساس، وسواس و هزار و یک علت دیگر، فایل یکی از اتفاقات زندگی تان به خصوص در مورد مسائل ارتباطی مهمی مثل ازدواج، به موقع در ذهن شما بسته نشود و باز بماند، تا وقتی که هستید و نفس می کشید شما را رها نخواهد کرد. یعنی همان اتفاقی که برای خانم فامیل ما افتاد.

آیا این فایل، فقط خود شما را درگیر خواهد کرد؟

یک نظریه روانشناسی می گوید که خانواده مثل یک سیستم است. یعنی اگر تغییری چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی برای یکی از اعضای خانواده به وجود بیاید، روی بقیه اثر می گذارد. حالا حسابش را بکنید که اگر زن یا شوهر (که احتمالاً مادر و پدر هم هستند) به دلیل یک فایل باز از دوران قبل از ازدواج، حال و احوال مساعدی نداشته باشند، تکلیف حال خانواده چه خواهد شد؟ در زیر به چند مورد از پیامدهای بازماندن فایل های قبل از ازدواج برای زندگی مشترک بعدی اشاره می کنیم: 
1. نارضایتی.شاید بگویید که اصولاً کسانی که از زندگی مشترکشان ناراضی هستند، از حسرت از دست دادن فرصت ازدواج با موارد قبلی شان دم می زنند. البته حرف شما تا حدی درست است اما نه کاملاً . چون همان طور که نارضایتی می تواند روی مرور حسرت آمیز گذشته تأثیر بگذارد، مرور موردهای قبلی ازدواج هم می تواند آن چنان رفتار شما را تحت تأثیر قرار بدهد که سبب عمل و عکس العمل های تنش آمیز بین شما و همسرتان بشود و در نتیجه موجب شکل گرفتن و یا تقویت نارضایتی تان بشود. 
2. مقایسه بیرونی. وقتی فایل یکی از گزینه های ازدواج در دوران مجردی هنوز در ذهن تان باز باشد، حتی اگر دلتان هم نخواهد، ذهن تان وارد بازی مقایسه همسر فعلی با آن گزینه خواهد شد. آن وقت است که همسر بیچاره تان هر کاری هم که بکند باز هم به چشم به شما نخواهد آمد و زندگی مشترکتان در سراشیبی تندتری قرار خواهد گرفت. 
3. سرخوردگی. فرض کنید که ده سال از زندگی مشترک شما گذشته است و شما با بالا و پایین هایی که در این مدت تجربه کرده اید، این احساس را پیدا کرده اید که انتخابتان آن طور که می خواستید نشده و آه حسرت می کشید که «کاش با فلانی ازدواج کرده بودم». در این شرایط اولین و بدیهی ترین حسی که در مورد خودتان به سراغتان می آید حس سرخوردگی است، سرخوردگی از یک انتخاب غلط بزرگ.

 

4. مسموم شدن جو خانواده. فایلی که از گذشته باز مانده به این نحو جو خانواده تان را مسموم می کند که اول شما را به انتقاد مداوم از همسرتان می کشاند، چرا که شما ته دلتان از زندگی با او خشنود نیستید. سپس این احساسِ مورد قبول شما نبودن را به همسرتان منتقل می کند، بعد باعث انتقادات متقابل می شود و سرانجام آنقدر شما را درگیر کشمکش می کند که دیگر جایی برای کشیدن یک نفس راحت باقی نمی گذارد. 
5. بدبینی. هیچ بعید نیست که این فایل باز، یک جایی در زندگی از ذهن شما بیرون بزند و همسرتان متوجه موردی که هنوز بر او ترجیح می دهید بشود. یک احتمال قوی که در این موقعیت وجود دارد این است که او نسبت به شما بدبین بشود و این بدبینی هم بر مشکلات قبلی تان اضافه بشود.

فایل های ذهنتان را ببندید

شما شایسته یک ازدواج خوب و موفق هستید. پس برای اینکه به این شایستگی دست پیدا کنید لطفاً همین حالا دست به کار بشوید و فایل همه آدم هایی را که تا به حال  ? و تا زمان ازدواج- برای ازدواج ملاقات کرده اید برای همیشه در ذهنتان ببندید. برای تسهیل این کار ما هم برای شما چند توصیه داریم: 
1. عاشق نشوید! نمی شود گفت در همه موارد، اما در اکثر مواردی که فایل یکی از گزینه های قبل از ازدواج در ذهن باز می ماند، یک جور غلیان هیجانی در کار بوده است. به همین دلیل بهتر است مراقب رفت و آمدها و گفتگوهایتان با کسی که به قصد ازدواج و شناخت با او معاشرت می کنید باشید تا مبادا قبل از اینکه به یک جمع بندی عقلایی برسید، عشق کار دلتان را بسازد! با این کارمی توانید از باز شدن یک فایل احساسی که نسبت به بسته شدن هم مقاومت خاصی دارد پیشگیری کنید. 
2. نصفه نیمه کار نباشید. تا وقتی که رابطه تان را با کسی که مدتی به عنوان گزینه ای برای ازدواج با او معاشرت کرده اید تمام نکرده اید، به سراغ رابطه بعدی نروید. فکر نکنید که همین که او را نبینید کافی است. برای تمام کردن یک رابطه لازم است تمام رشته های ارتباطی فکری و هیجانی را با او بگسلید. 
3. به خودتان احترام بگذارید. سعی کنید در هر موقعیتی که هستید بهترین تصمیم را برای زندگی تان بگیرید. قبل از تصمیم گیری، خوب همه چیز را بررسی کنید و وقتی هم که تصمیم گرفتید تمام قد پای انتخابتان بمانید. ازدواجی که خواهید کرد، انتخاب شما است. پس با باز نگه داشتن فایل های تاریخ مصرف گذشته در ذهن تان به قوه درک و انتخاب خودتان بی احترامی نکنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

حمید خاکباز دکترای مشاوره توانبخشی درباره لزوم مراجعه به روان شناس گفت: افراد برای مواجه با مشکلاتی که به تنهایی قادر به حل آن نیستند، باید از روانشناس یا مشاور کمک گیرند.

وی ادامه داد: مهارت‌های زندگی زوجین (انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک)، استرس و اضطراب، انتخاب رشته تحصیلی یا شغل و خودشناسی از جمله مواردی هستند که باید برای هدایت درست آن به روان شناس مراجعه کرد.

عوارض جدی نادیده گرفتن بیماری‌های روحی

مشاور را آگاهانه انتخاب کنید

خاکباز درباره تفاوت بین مشاور، روان شناس و روان پزشک اظهار کرد: روان شناس و مشاور حیطه کاری شبیه به هم دارند، در واقع روان شناس اختلالات روان شناختی و مشکلات شخصیتی را درمان کرده و مشاور در زمینه‌های تحصیلی، ازدواج و انتخاب شغل به افراد کمک می‌کند همچنین در حیطه روانپزشکی مشاوره صورت نمی‌گیرد و روان پزشک، متخصص تجویز دارو برای درمان بیماری‌های مختلف روحی و روانی است.

وی افزود: افراد پس از مشاوره با یک روان شناس و تشخیص او، در صورت نیاز به  درمان دارویی به روان پزشک ارجاع داده می‌شوند.

روان شناس چگونه به شما کمک می‌کند؟

این مشاور توانبخشی درباره روش کار روان شناسان  در حل مشکل افراد گفت: روان شناس کار خود را با مصاحبه بالینی شروع کرده و از بیمار شرح حال گرفته و پس از بررسی رفتار‌های ناسازگار فرد ماهیت، شدت و عمومیت مشکل را تعیین می‌کند.

وی  افزود: ماهیت مشکل در واقع موضوع اصلی آن، شدت مشکل، بررسی اثرگذاری آن بر عملکرد زندگی فرد و عمومیت مشکل، مدت زمان آن است.

این مشاور توانبخشی گفت: در پایان جلسه روان شناس با توجه به اطلاعات به دست آمده موضوع را جمع بندی کرده و در نهایت نکات آموزشی و درمانی و تکنیک‌های مقابله با مشکل را تجویز می‌کند.

درمان بیماری‌های روحی را جدی بگیرید

خاکباز با اشاره به عوارض جسمانی ناشی از درمان نشدن  بیماری‌های روحی-روانی اظهار کرد: ۷۰درصد افرادی که به دلیل زخم معده، ریزش مو و مشکلات بینایی به پزشک مراجعه می‌کنند به یک روان شناس ارجاع داده می‌شوند، زیرا پزشک به خوبی تشخیص داده که دلیل بیماری فرد مشکلات روان شناختی از جمله اضطراب است.

عوارض جدی نادیده گرفتن بیماری‌های روحی/ چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

این مشاور توانبخشی اضطراب و افسردگی را عامل بسیاری از مشکلات روان شناختی دانست و تاکید کرد: استرس و اضطراب فلج کننده است و اگر طی یک دوره ۶ ماهه ادامه پیدا کند به طور حتم زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند؛  متاسفانه زمانی افراد به روان شناس مراجعه می‌کنند که دیر شده و زندگی شان در حال فروپاشی و فلج شدن است.

چه زمانی نیاز به مشاوره داریم؟

خاکباز با اشاره به زمان مراجعه به روان شناس گفت: به نظر شما چه زمانی لازم است یک فرد به حمام برود؟ برای این سوال جواب‌های متفاوتی وجود دارد؛ افراد در طول سال شرایط مختلفی را تجربه می‌کنند که ممکن است در یک دوره نیاز بیشتر به مشاوره  و در دوره نیاز کمتری داشته باشند در واقع روح و روان ما هم نیاز به مشاوره دارد تا تمیز شود و این لازمه زندگی است.

عوارض جدی نادیده گرفتن بیماری‌های روحی/ چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

نقش جنسیت روانشناس در درمان

وی با تاکید بر تاثیر جنسیت روان شناس در درمان بیماران گفت: افراد شخصیت‌های متفاوتی دارندو این موضوع نیاز‌های متنوعی را در آن‌ها ایجاد می‌کند؛ برخی از اینکه مسائل و مشکلاتشان را برای هم جنس خود مطرح کنند احساس آرامش و امنیت بیشتری دارند و در مقابل افرادی قرار دارند که ترجیح می‌دهند از جنس مخالف خود مشاوره و راهنمایی بگیرند.

خاکباز مدت زمان جلسات مشاوره را این گونه تشریح کرد: مدت زمان هر جلسه مشاوره حدود ۴۵ دقیقه و تعداد جلسات بستگی به نوع مشکل و شدت آن دارد.

نبود پوشش بیمه ای برای درمان بیماری های روحی

وی با انتقاد از نبود پوشش بیمه برای درمان بیماران بیان کرد: متاسفانه درمان بیماری‌های روحی-روانی تحت پوشش بیمه نیست و مشاوره‌های روان شناسی هزینه‌های سنگینی را بر بیماران تحمیل می‌کند.

عوارض جدی نادیده گرفتن بیماری‌های روحی/ چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

این مشاور توانبخشی دلایل اصلی مراجعه نکردن  افراد به روان شناس را این گونه بیان کرد: دلایل عمده این موضوع آگاهی نداشتن، نوع فرهنگ، نبود اعتماد مردم برای بیان مشکلاتشان و نبود توان پرداخت هزینه درمان است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری‌های روحی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

خانواده، شغل، کنار آمدن با عادت ماهانه، بارداری، یائسگی. یک خانم با مسائل بیشماری روبروست و باید هر کدام از آنها را کنترل کند. اما یکی از این مواردی که به هر حال یک روز با آن مواجه خواهید شد: افسردگی است. تقریبا زنان دو برابر بیشتر از مردها در مراحل مختلف زندگی، دچار افسردگی میشوند. ... عامل این اختلاف چه چیز می تواند باشد؟

 

عوامل بیولوژیکی، روانی و فرهنگی می تواند ریسک خانم ها در ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. در این قسمت می خواهیم مروری داشته باشیم بر روی اینکه عوامل بالا چگونه می توانند استعداد ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

 

 

عوامل بیولوژیکی دخیل در افسردگی

 

بدن خانم ها به خودی خود به افزایش افسردگی کمک می کند. دلیلش این است که هورمون ها تاثیر مستقیمی بر روی حالات و رفتارهای بانوان در مراحل مختلف زندگی می گذارند. در حقیقت پیش از اینکه دخترها و پسرها به سن بلوغ برسند، میزان افسردگی در هر دوی آنها به یک اندازه است. و تنها پس از بلوغ است که اختلاف میان نارسایی های مربوط به افسردگی، در آنها به طور مشهود، قابل تشخیص می شود. برای مثال، دختری که به سن 15 سالگی می رسد دو برابر پسرها در همین سن احتمال ابتلا به افسردگی دارد.

 

به این دلیل که بیماری از آغاز سن بلوغ شروع می شود و پس از یائسگی تقریبا متوقف می شود، برخی از پژوهشگران بر این باورند که ترشحات هورمونی می توانند ریسک ابتلا به افسردگی را در بانوان افزایش دهند. از سوی دیگر بلوغ با علائم دیگری نظیر پدیدار شدن میل جنسی، و عینی شدن هویت، مشاجره با والدین و برخی انتظارات نابجای اجتماعی همراه است که همه و همه دست به دست هم داده و میزان افسردگی را بالا می برند. این ناهنجاری های روانی- اجتماعی به دلیل فعل و انفعالات هورمونی بروز می کنند و حاصل آن چیزی نیست جز افسردگی.

 

نواسانات شدید هورمونی می تواند تاثیر شگرفی بر زندگی بانوان داشته باشد. با توجه به تاثیری که بر روی زندگی شخصی، اقتصادی و در ارتباط با دیگران می گذارند، خانم ها خیلی بیشتر از آقایون در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. در این قسمت نگاهی داریم به چگونگی تاثیر این عوامل بر روی افسردگی بانوان.

 

 

مشکلات پیش از قاعدگی

 

بیشتر خانم ها با مشکلات فیزیکی و احساسی که پیش از شروع قاعدگی دچار آن می شوند، آشنا هستند. این مشکلات عبارتند از: نفخ شکم، احساس درد و شکنندگی سینه ها، سر درد، استرس، زود رنجی و سایر نشانه های جسمی و روحی پیش از قاعدگی (PMS). اگرچه این علائم برای عده زیادی از خانم ها موقتی و زودگذر می باشند، اما درصد کوچکی از خانم ها نیز هستند که این نشانه ها در آنها به حادترین شکل ممکن، مانند افسردگی و نا امیدی بروز می کند. این امر باعث نابود شدن زندگی، حرفه و روابطشان با سایر افراد می شود. این حالت پریشانی پیش از قاعدگی (PMDD) نام دارد و نیازمند درمان از طریق هورمون و یا داروهای ضد افسردگی است.

 

هر چند تاکنون ارتباط بین افسردگی و پیش قاعدگی به طور کامل شناسایی نشده است، برخی محققین معتقدند که تغییرات دوره ای استروژن، پروژسترون و سایر هورمون ها می توانند بر روی عملکرد مغز به ویژه سروتونین (قسمتی از مغز که مامور کنترل حالات و خلق و خوی آدمی است) تاثیر منفی بگذارد. سایر پژوهش ها گویای این امر هستند که اندروژن و هورمون مردانه تستسترون که به طور طبیعی در خانم ها نیز ترشح می شود، نقش لاینفکی در این قضیه دارند. معذلک به این دلیل که تغییرات هورمونی در تمام خانم ها صورت می پذیرد و تنها گروه های خاصی از آنها دچار افسردگی می شوند ما نمی توانیم تغییرات هورمونی را تنها عامل بروز افسردگی بدانیم؛ مسائل ژنتیکی و وراثتی و دلایل بیشمار دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

 

 

بارداری

 

بارداری به نوبه خود باعث بروز افسردگی نمی شود. اما روند چشمگیر تغییر هورمون ها که در دوران بارداری همراه با کارهای خانه و بیرون و روابط مختلف ایجاد می شود؛ که می تواند مستقیما سبب بروز افسردگی شود. برخی دیگر از دلایلی که می توانند شما را در دوران بارداری به سمت افسردگی بکشانند عبارتند از: افسردگی های قبلی مانند (PMDD)، دعواهای خانوادگی، فقدان حمایت اجتماعی، و احساس دل نگرانی در مورد امر بارداری. موضوعات دیگری که حول محور بارداری وجود دارد نظیر: ناباروری، سقط جنین و یا حاملگی ناخواسته نیز جزء عواملی به شمار می روند که افسردگی را افزایش خواهند داد.

 

تشخیص افسردگی در زمان بارداری معمولا کار دشواری است، چراکه علائم آن با تغییرات طبیعی این دوران همخوانی دارد. از جمله این تغییرات می توان به تغییر ذائقه، خستگی، از خواب پریدن های مکرر و تغییر در خواست های جنسی بیمار اشاره کرد.

 

 

افسردگی پس از وضع حمل

 

هر چند یک نوزاد جدید می تواند خیلی جالب و سرگرم کننده باشد، اما تقریبا در حدود نیمی از خانم ها پس از به دنیا آمدن فرزندشان احساس ناراحتی، خشم و زود رنجی و تحریک پذیری شدیدی می کنند. این نوع احساسات کاملا طبیعی بوده و تقریبا در حدود یک تا دو هفته پس از وضع حمل از بین می روند. اما اگر اینچنین نشد و علائم خیلی حاد شدند؛ مثلا تا آنجا پیش رفت که شما دچار: ناتوانی در مراقبت از کودک، احساس استرس و اضطراب، اعتماد به نفس پایین، آشفتگی و بی قراری، فکر خودکشی شدید، بدون شک دچار افسردگی پس از وضع حمل هستید. این بیماری یک مورد کاملا جدی است که نیازمند درمان و معالجه فوری می باشد. این بیماری به دلیل نوزاد نورسیده شما ایجاد نشده است، بلکه دلیل اصلی ان نواسانات هورمونی است که تاثیر مستقیم بر روی حالات و خلق و خوی شما می گذارد.

 

 

یائسگی و پیش یائسگی

 

ریسک افسردگی در زمان یائسگی به دلیل بروز نواسانات بیش از اندازه در سطح هورمون ها، و همینطور پس از یائسگی به دلیل کاهش بیش از اندازه سطح هورمون استروژن افزایش پیدا می کند. البته بسیاری از خانم ها با اینکه دچار علائم ناخوشایند دوران یائسگی می شوند بازهم مبتلا به افسردگی نمی شوند، اما برای خانم هایی که برای مدت زمان زیادی در خوابیدن مشکل پیدا می کنند و یا سابقه قبلی این بیماری را داشته اند ریسک بالایی در ابتلا به افسردگی وجود دارد. بیرون آوردن کامل رحم نیز که در نهایت منجر به یائسگی می شود سبب بروز علائم حادتر و در آخر افسردگی می شود.

 

 

عوامل اجتماعی و فرهنگی دخیل در افسردگی

 

افسردگی در خانم ها تنها مربوط به دلایل زیست شناختی و بیولوژیکی نمی شود. استرس های ناشی از زندگی اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مهمی را در این زمینه بازی می کنند. هر چند آقایون نیز تحت فشار چنین استرس هایی قرار دارند، اما باز هم میزان این فشار در خانم ها بیشتر است. به عنوان مثال اکثراً خانم ها باید بار مسئولیت خانه و محیط کار را با هم به دوش کشند. خانم ها معمولا درآمد های پایین تری نسبت به آقایون دارند، به تنهایی از فرزندان خود مراقبت می کنند و سابقه آزار و اذیت جنسی را نیز تجربه کرده اند، که همه این موارد منجر به ایجاد افسردگی در فرد می شوند، به ویژه در خانم هایی که قبلا پیشینه این بیماری را داشته اند.

 

 

قدرت و شرایط نابرابر

 

به طور معمول خانم ها در آمد کمتری نسبت به آقایون دارند. شرایط نامساعد اقتصادی آنها را دچار استرس می کند، اغلب نگران آینده هستند و همین امر باعث می شود تا کمتر در متن جامعه قرار بگیرند و دسترسی کمتری به مداوای پزشکی داشته باشند. درصد کمی از خانم ها نیز از استرسی که تبعیض نژادی به آنها می دهد، رنج می برند. این مقوله، احساسی به شما می دهد که گویا هیچ گونه کنترلی بر روی زندگی خود ندارید. این امر شما را به سمت نافعالی جنسی، منفی گرایی و فقدان اعتماد به نفس سوق می دهد که تمام موارد در نهایت منجر به افسردگی می شوند.

 

 

فشار کاری

 

خانم هایی که در خارج از خانه کار می کنند باز هم کارهای زیادی در خانه برای انجام دادن دارند. به این معنا که در طول هفته ساعات بیشتری را نسبت به آقایون، صرف برآورده کردن خواست های دیگران می کنند. بسیاری از خانم هایی که به تنهایی در حال بزرگ کردن فرزندانشان هستند، گاهی اوقات مجبور می شوند چندین شغل را با هم انجام دهند تا مخارج خانواده درآید؛ این کار باعث افزایش چالش ها و استرس های یک خانم می شود. برخی از خانم ها نیز باید هم از فرزندان نوجوان و جوان خود مراقبت کنند هم از افراد مسن و از کار افتاده فامیل. این امر شما را حتما به سوی افسردگی سوق خواهد داد.

 

 

سوء استفاده های جسمی و جنسی

 

خانم هایی که در معرض تجاوز قرار گرفته اند و یا در کودکی آزار و اذیت شده اند، در معرض خطر افسردگی قرار دارند. خانم هایی که در زمان نوجوانی و جوانی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتنه اند نیز ریسک بالاتری در ابتلا به افسردگی دارند. هر چند سوء استفاده های جنسی در مردان و پسرهای جوان نیز مشاهده می شود، اما شیوع آن در بانوان و دخترها خیلی بیشتر است. همچنین خانم هایی که در بزرگسالی متحمل آزار و اذیت جسمانی، احساسی و یا جنسی شده اند، باز هم دچار افسردگی میشوند.

 

 

مداوای افسردگی

 

بدون توجه به این مطلب که دلیل قطعی افسردگی چیست، خانم ها نسبت به آقایون، علائم متفاوتی را بروز می دهند از جمله: احساس گناه بیشتر، اضطراب، احساس بیهودگی، خستگی، اشفتگی در خواب، اضافه وزن، هوس در مصرف کربوهیدرات ها. نوعی از افسردگی که در بانوان بسیار شایع می باشد، افسردگی فصلی می باشد؛ که در دوره ی بخصوصی ظاهر شده، پس از مدتی از بین می رود و مجددا سال بعد دقیقا در همان موقع، دوباره بروز می کند. به علاوه افراد خانواده نیز عامل مهمی در مبتلا شدن خانم ها به افسردگی هستند.

 

اگر چه ممکن است تمام عوامل بیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، و روانی مخالف شما باشند، اما درمان هایی وجود دارند که کاملا موثر شناخته شده اند. حتی در حادترین انواع افسردگی بازهم بهره گیری از درمان درست، بیماری را از بین خواهد برد.

 

نمی دانید از کجا باید درمان را آغاز کنید؟ برای بیشتر خانم ها پزشک متخصص زنان و زایمان نقش مهمی را در انجام اقدامات پیشگیرانه بازی می کند. شما هم اصولا در هنگام صحبت کردن با آنها احساس راحتی بیشتری می کنید. آنها می توانند خودشان مداوا را شروع کرده و همچنین متخصصین مربوطه را به شما معرفی کنند تا از طریق روان درمانی و یا استفاده از داروهای ضد افسردگی سلامت خود را مجددا بدست آورید.

 

باور این امر که بیماریتان غیر قابل درمان بوده و در وضعیت بدی قرار دارید، خود به عنوان یک از بهترین نمونه های افسردگی قلمداد می شود. شما خیلی بیشتر از یک مرد در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید اما نباید تصور کنید که باید خیلی راحت با آن کنار بیایید و با این مشکل به زندگی خود دامه دهید. درمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید مجددا از زندگی خود لذت ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

سالمندان هم دارای کودک درون هستند. کودک درون، والد درون و بالغ درون سه شخصیت کاملاً متفاوتی است که در علم روانشناسی توصیه شده که هر سه آن ها را باید تقویت کنیم و به تعادل رسانیم. در صورتی که یکی از این ها بیش از دیگری تقویت شوند مشکلات روحی و روانی ایجاد خواهد شد.

پدران و مادران ما که اکنون سالمند تلقی میشوند ، براي تربیت ما بیش تر والد درون خود را تقویت کردند.

 

وظیفه ماست که با عرضه راه حل های مناسب در این زمينه بتوانیم بالغ درون آنها و مخصوصا کودک درونشان را تقویت سازیم.

 

در حالی که سالمندان وقت ازاد زيادي دارند و چنانچه بتوانند قسمتی از زمان خود را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهند قطعاً سلامت روانی و جسمی شان تضمین خواهد شد. تفریحات در نظر گرفته شده براي سالمند باید انرژی و نشاط و شادی بیشتری به وی بدهد؛ بدون این که ازار و اذیتی به وی برساند.

 

به عنوان مثال تفریحی مثل بازي شطرنج ممکن است براي سالمندی موثر و براي سالمند دیگری خسته کننده و حتی زیان آور باشد یا اگر به سالمندی که بیماري ریوی یا آرتروز شدید دارد توصیه کنیم هر روز پیاده روی کند، در واقع نه تنها باعث ازار وی شده ایم بلکه امکان دارد سلامت جسمی وی را هم به خطر اندازیم.

 

تفریح بر کیفیت زندگی سالمندان,تفریح سالمندان,فعالیت های سرگرمی و تفریحی سالمندان

 

فواید تقویت فعالیت های سرگرمی و تفریحی سالمندان

افزایش روحیه سالمند 

شادابی و نشاط بیش تر سالمندان

تقویت سیستم فیزیکی بدنشان

تقویت اعصاب و روان پدران و مادران

افزایش ضریب هوشی و حافظه

میل بیش تر به ادامه زندگی 

یادآوری حس عاشقی زمان جوانی

جوان سازی پوست و دیگر قسمت های بدن

 

در کشور های توسعه یافته جهان مرکزهای تفریحی براي سالمندان در محله های گوناگون وجود دارد و باتوجه به وضعیت جسمانی سالمند نزدیکترین آنها انتخاب ميشود و سالمند در ساعتها و روز هایی از هفته در آن جا حضور می یابد. در کشور ما هم چند مرکز وجود دارد و سعی شده مرکزهای بیشتری دایر شود، ولی تعداد این مرکزها بسیار کم است و نمی تواند جمعیت رو به رشد سالمندی کشور ما را پوشش دهد.

 

تفریح بر کیفیت زندگی سالمندان,تفریح سالمندان,فعالیت های سرگرمی و تفریحی سالمندان

 

تفریحی که براي هر سالمندی توصیه ميشود به وضعیت اقتصادی وی هم بستگی دارد. سالمندی دوره ای است که کم تر کسی شاغل است. اکثر سالخوردگان بازنشسته اند و در بازنشستگی هم درامد کاهش می یابد.

 

از یک جهت ، سطح هزینه ها به دلیل ناتوانی های ناشی از بیماري و هزینه های درمانی بالا میرود و از طرف ديگر، ساختار جامعه ما طوری است که والدین هم چنان نقش حمایتگری خود را موقع ازدواج فرزندان و پس از ورود عروس و داماد و نوه ها به زندگی ایفا ميکنند و این کار هم مخارج آنها را چند برابر ميکند .

 

در یک نظرسنجی از سالمندان پرسیده شد چرا به مرکزهای ورزشی یا مرکزهای تفریحی مراجعه نمی کنند؟ بسياري از آنها علت اصلی حضور نیافتن در چنين مراکزی را نبود امکانات مالی عنوان کردند؛ بدین ترتیب بهتر است تفریحی براي سالمند در نظر گرفته شود که مناسب با وضعیت اقتصادی وی باشد یا هزینه ها را به حداقل برسانند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سالمندان می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

محل زندگی ،از جمله حقوق مشترک زوجین محسوب می شود . بطور خلاصه و کلی باید خاطرنشان کرد که هدف اصلی ازدواج، تشکیل یک محل زندگی مشترک از طرف زن و مرد و زندگی در کنار یکدیگر است و در صورتی که زوجین، جدا از یکدیگر زندگی کنند، هدف اصلی از ازدواج و تشکیل خانواده محقق نمی شود.

برخی از زوجین برای محل زندگی مشترک با هم اختلاف هایی پیدا می کنند

 

با مطالعه این مطلب میتوانید راحت تر اختلافات خود را حل نمایید.

 

1- عدم تفاهم زوجین

هنگامی که که زن و شوهری با هم تفاهم نداشته باشند بر سر مسایل بسیار زيادي به مشکل بر می خورند که دعوا بر سر محل زندگی هم یکی از این مشکلات است. چنين زوجینی نمی توانند بر سر مسائل گوناگون به اشتراک و تفاهم برسند و در آينده به احتمال زیاد مشکلات بزرگ تری با یکدیگر خواهند داشت. پس چنانچه با همسر خود نمی توانید به تفاهم برسید و هنوز در آغاز زندگی هستید بهتر است معیارهای انتخاب همسر مناسب خود را بازنگری کنید و با کمک گرفتن از یک روان شناس به فکر راه چاره باشید.

 

محل زندگی زوجین,اختلاف زناشویی بر سر محل زندگی

 

2- مشکلات با خانواده همسر 

در بسياري از مواقع اگر یک زوج بر سر محل زندگی به تفاهم نمی رسند، به دلیل مشکل با خانواده همسر میباشد . یکی از زوجین می خواهد که نزديک به خانواده خود باشد و دیگری به علت مشکل با خانواده همسرش ترجیح ميدهد که از آنها فاصله بگیرد و زندگی مستقل تری داشته باشد تا از مشکلات دور باشد. گاه این اختلافات در ازدواج از طرف خانواده ها سبب چنين افکاری ميشود .

 

با وجود تمام این اختلافات براي آغاز یک زندگی مشترک لازم است که هر دو طرف راضی باشند، پس اصرار و انکار هر کدام از زوجین تنها به بدتر شدن وضعیت می انجامد. در چنين شرایطی پیشنهاد ميشود زن و مرد هر دو به شرایط با دیدی منطقی بنگرند و در کنار یکدیگر به دنبال راه چاره باشند. لجبازی کردن و رفتارهای خودمحورانه به روابط شما اسیب بیشتری ميزند .

 

3- دلبستگی بی اندازه به خانواده 

گاه دلبستگی زیاد زوجین به خانواده هایشان، امکان دارد آنها را دچار مشکل کند. در این وضعیت هر یک از زوجین به علت دلبستگی اش می خواهد نزديک به خانواده خود زندگی کند. در نتيجه با یکدیگر به تفاهم نمی رسند و به مشکل بر می خورند. وابستگی به خانواده تا حدودی قابل درک است و هر کدام از زوجین حق دارند امکان دیدار خانواده خود را پس از ازدواج داشته باشند، ولی زمانیکه این دلبستگی در حد غیر قابل درکی باشد باید بطور دقیقتر علل آن بررسی و برطرف شود.

 

4- لجبازی همسر بر سر محل زندگی 

لجبازی بین زن و شوهر یکی ديگر از علل مهم بروز مشکلات و اختلافات است. امکان دارد که هیچ کدام از زوجین با محل زندگی که همسرش انتخاب کرده مشکلی نداشته باشد ولی فقط بخاطر لجبازی با همسرش با وی مخالفت کند و بخواهد که محل دیگری را براي زندگی انتخاب کند. در چنين شرایطی به تأکید بر سر انتخاب محل زندگی باید علت اصلی ناراحتی و لجبازی فرد را جویا شد. با رفع ناراحتی اصلی لجبازی پایان خواهد یافت.

 

محل زندگی زوجین,اختلاف زناشویی بر سر محل زندگی

 

5- مشکلات مالی و اختلاف بر سر محل زندگی

یکی از اصلی ترین علل تفاوت بر سر محل زندگی مشکل مالی است. در بیش تر مواقع زن، خانه ای را می خواهد که همسرش قابلیت خرید آن را ندارد. عدم درک خانم از وضعیت همسر بیش تر مرد را در حالت استرس زا و تنش قرار داده و سبب بروز مشکلات ديگر هم ميشود . معمولاً مردانی که با همسرشان صمیمیت نداشته و وی را در جریان امورات خود قرار نمی دهند دچار چنين مشکلاتی میشوند . شکل دهی صمیمیت بین زوجین میتواند راهکاری مناسب براي این زوج ها باشد.

 

6- ویژگی های شخصی

اختلاف در ویژگی های شخصی و علائق از علل بسیار مهم در بوجود آمدن این اختلاف است. در این وضعیت امکان دارد زوجین کاملاً تفاهم داشته باشند، ولی به علل اختلاف در علائق به مشکل بر بخورند. به طور مثال امکان دارد یکی زوجین به محل های شلوغ براي زندگی علاقمند باشد و دیگری به محل های آرام علاقه داشته باشد. عدم اگاهی از این تفاوت ها سبب ميشود که مشکلات بسیار کوچک تبدیل به مشکلات بزرگ و جدّي در زندگی شوند. در زمان آشنایی قبل ازدواج بهتر است در مورد تمامی مسایل صحبت شود تا چنين مشکلاتی پیش نیاید.

 

براي جلوگيري از اختلاف بر سر محل زندگی پیش از ازدواج در مورد این مسأله با هم حرف بزنید درصورتی که به نتيجه نرسیدید از یک روان شناس کمک بگیرید. به دلیل آن که اگر این مشکل را نتوانید حل کنید در زمينه های ديگر با همسر خود به مشکل بر می خورید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

تابه‌حال پیش آمده حرف زدن و خندیدن زن و شوهری را ببینید که سال‌ها از ازدواج‌شان گذشته، اما انگار اولین روز آشنایی‌شان است؟ باید گفت، اگر زن و شوهری از انجام دادن فعالیتی واقعا لذت می‌برند، احتمال اینکه روابط‌شان همیشه قوی و محکم باشد، زیاد است.

چه عواملی باعث پایداری رابطه عاطفی می‌شود؟

همچنین در بررسی‌ها مشخص شده، توسعه‌ی شخصی می‌تواند کیفیت روابط زوجین را بهبود ببخشد و از احتمال خیانت همسر در یک رابطه عاشقانه بکاهد. در این مقاله به بررسی رابطه توسعه شخصی و رضایت از رابطه خواهیم پرداخت و خواهیم گفت چگونه می‌توانید احتمال خیانت همسر را کاهش دهید.

 

تفریح در کنار هم، تداوم رابطه

گذراندن لحظات مفرح در کنار یکدیگر، رابطه های عاشقانه را قدرت می‌بخشد. بسیاری از زوج‌ها از ابتدا به‌خاطر این رابطه‌ی عاطفی‌شان را شروع کرده‌اند که علایق مشترکی دارند. زوج‌های شاد در فعالیت‌های دو‌نفره‌ی لذت‌بخش، از پیاده‌روی گرفته تا گردش در طبیعت و غذا پختن با یکدیگر شریک می‌شوند.

 

حتی زوج‌هایی که سالگرد ازدواج ۳۰ ساله‌شان را جشن می‌گیرند، می‌توانند از فعالیت‌هایی که از روزهای اول آشنایی برایشان جذاب و هیجان‌انگیز بوده بهره‌مند شوند. زوج‌های قدیمی هم با وجود محدودیت‌هایی فیزیکی می‌توانند ماجراجویی‌‌ها و فعالیت‌های داشته باشند که هر دو از آن لذت می‌برند.

 

اما چه فعالیت‌هایی می‌تواند این نوع هیجان را دوباره به زندگی برگرداند؟ خوشبختانه بنابر بررسی‌ها مشخص شده لازم نیست زوج‌ها حتما چتربازی یا بانجی جامپینگ را تجربه کنند که بتوانند روابطی پایدار به‌وجود آورند. این کار می‌تواند به‌سادگی درخواست رقص درکنار هم باشد.

 

خیانت همسر،راه برخورد با خیانت همسر،راهای کشف خیانت همسر

 

همسر خود را درک کنید

ساده به نظر می‌رسد ولی اصلا ساده نیست. همسر شما انواع تفکرات مخفی و احساسات پنهان را در خود دارد که از آن‌ها نه با شما و نه با هیچ کس دیگری صحبت نمی‌کند. آن قدر باید ایمن باشید که بتوانید کاملا به این افکار و احساسات نفوذ کنید، اما چگونه؟ صداقت را با محبت و بدون هیچ قضاوتی تبلیغ و ترویج کنید.

 

مواردی را درباره همسر خود پیدا کنید که کسی درباره آن‌ها چیزی نمی‌داند. از این اطلاعات برای هر روز «نزدیک شدن» در تجربیات او در روابط، در محل کار و با خود او استفاده کنید. چیزهایی را سعی کنید بدانید که حتی مادر و نزدیک‌ترین دوستان او هم نمی‌دانند. دانستن این اطلاعات، شما را آن قدر ارزشمند می‌سازد که شاید تعداد اندکی بتوانند با شما برابری کنند.

 

اثر سازگاری در احساس رضایت

این تحقیق، این نظریه را که روابط قوی میان زوج‌هایی شکل می‌گیرد که واقعا باهم سازگار باشند، تأیید می‌کند. مثلا اگر یکی از زوج‌ها وانمود کند به فعالیتی که همسرش دوست دارد، علاقه‌مند است، نمی‌تواند چنین رابطه محکمی به‌وجود آورد. مثلا اگر او وانمود کند عاشق فوتبال است، اما چیزی از سوپرباول (مسابقه‌ی سالانه‌ی فوتبال آمریکایی) نداند یا به‌خاطر همسرش بگوید، از اردو رفتن لذت می‌برد اما واقعا این‌گونه نباشد، نمی‌تواند منجر به رضایت و خشنودی طولانی‌مدت در روابط خود و همسرش شود.

 

زوج‌هایی که برای حفظ رابطه‌ای مثبت انگیزه دارند، می‌توانند با شرکت کردن در فعالیت‌هایی که هر دو به آن علاقه‌مند هستند، روابط خود را محکم و قوی نگه‌دارند. زیرا خودبهبودی می‌تواند رضایت در رابطه را موجب شود. بنابراین شما اگر متأهل هستید، چه کفش‌های باله بپوشید و چه چکمه‌های پیاده‌روی یا اینکه دمپایی‌های خانه پای‌تان باشد، می‌توانید فعالیتی برگزینید که برای هردوی‌تان واقعا جذاب باشد و روابط محکم‌تری برای خود بسازید.

 

گاهی اوقات به او اجازه بدهید که با خودش خلوت کند

ازدواج کردن به معنای از دست دادن آزادی نیست. برخی مردان مرتکب خیانت میشوند، چون حس میکنند که حلقه ی ازدواج یوغی شده که دور گردنشان افتاده و دارد آنها را خفه میکند. بنابراین دست به خیانت میزنند تا دوباره طعم آزادی را بچشند. پس هر از گاهی به شوهرتان اجازه بدهید که با خودش خلوت کند. از بیرون رفتن شوهرتان با دوستانش و تفریحات مردانه ی او استقبال کنید، تا احساس نکند که در دام افتاده است و هوای فرار به سرش نزند.

 

بیش از اندازه کنترلگری نکنید

بعضی از ما وقتی وارد رابطه ای میشویم، بدون این که خودمان متوجه باشیم سعی میکنیم که طرف مقابل را کنترل کنیم؛ البته نیتمان خیر است و فکر میکنیم که صلاح عشقمان را میخواهیم. این خودرای بودن باعث شکل گیری عادتهای مخربی مانند شکایت کردن، سرزنش کردن، انتقاد کردن، غر زدن، تهدید کردن، تنبیه کردن و تطمیع کردن یا پاداش دادن میشود که رابطه را به نابودی میکشاند.

 

وقتی زنی چنین عادتهای ناخوشایندی داشته باشد، مردش ترغیب میشود تا هر چه بیشتر از خانه و زن سلطه گرش دور شود، شاید قدری آرامش پیدا کند. این فراری بودن از خانه زمینه را برای خیانت فراهم میکند. پس تا جایی که میتوانید از این رفتارها اجتناب کنید، هرچند این رفتارها در ذات زنان ریشه دارد.

 

ستاره باشید

وقتی که نیازهای احساسی و جسمانی ما به بهترین وجه برآورده شوند، تمایلی به جست‌و‌جوی آن‌ها در مکان‌های دیگر نداریم. برآورده سازی نیاز‌ها و خواسته‌های همسر و نیازهای خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که نقاط ضعف را مرتفع ساخته و درباره آنچه برای احساس رضایت و شادمانی نیاز دارید، صادقانه رفتار کنید.

 

خیانت همسر،راه برخورد با خیانت همسر،راهای کشف خیانت همسر

 

از نق زدن و سرزنش کردن دست بردارید

درست است که مردها گاهی شلخته میشوند، جورابهای کثیفشان را هر جا که دستشان برسد، پرت میکنند یا دیر به خانه می آیند و یادشان میرود که خرید کنند. به محض این که شوهرتان وارد خانه میشود، به او پرخاش میکنید که: “چرا ساعت ناهاری به من زنگ نزدی؟ همش منتظر بودم، زنگ بزنی و بیشتر از ده بار بهت پیام زدم. کجا بودی؟ دیگه منو دوست نداری؟ چرا با من این کارو میکنی؟”

 

نیم ساعت بعد دوباره شکایت کردن را شروع میکنید. این بار سرش را با غرغرهایتان میبرید که اگر فردا ساعت استراحتش به شما زنگ نزند، یعنی این که شما را دوست ندارد. شوهر خسته تان بعد از شنیدن سرزنش های اولتان به اندازه ی کافی بدخلق شده است و دیگر اصلاً حوصله ی شنیدن گله و شکایت ندارد.

 

اگر میخواهید شوهرتان را حفظ کنید، سخت نگیرید. چنانچه عاشق همسرتان هستید، به او فرصت بدهید. او یک مرد عاقل و بالغ است و اگر وقتش را داشته باشد، حتماً به شما زنگ میزند. غر زدن مانند آبی است که روی شعله ی عشق و محبت بین زن و شوهر ریخته میشود و باعث میشود که همسرتان برای رسیدن به آرامش و راحتی به آغوش زنان دیگر پناه ببرد.

 

به سیم آخر بزنید

به‌طور مکرر درباره‌ی رابطه‌ی جنسی، فانتزی‌ها و امیال‌تان باهم صحبت کنید. تفریحات جدید را امتحان کنید تا در کنار هم سرگرمی، هیجان و خوشحالی را تجربه کنید. باهم بخندید، همدیگر را غلغلک دهید، کشتی بگیرید! چیزی متفاوت انجام دهید. سریالی را در کنار هم تماشا کنید که تابه‌حال ندیده‌اید. از زوج‌های اطراف‌تان برای ایده‌گرفتن کمک بخواهید. روش‌های جدیدی هنگام معاقشه امتحان کنید. شهامت به خرج دهید و روشی را که تا حدی شرم‌آور است امتحان کنید، اما تا حدی پیش نروید که به شخصیت‌تان لطمه بزند یا معذب‌تان کند. کار‌های جدید و هیجان‌انگیز در زمینه‌ی احساسی و جنسی تنوع‌طلبی مغز را ارضا می‌کند و سبب جلوگیری از خیانت می‌شود.

 

بهترین روش برای جلوگیری از خیانت این است که مطمئن شوید رابطه‌تان خیلی باحال است! آن‌قدر جذاب است که کسی جسارت نزدیکی به همسرتان را ندارد. اینکه سعی کنید هر روز برای همسرتان جذاب باشید، خیلی از ایجاد ترس، احساس گناه و تهدید کارسازتر است. اگر همه‌ چیز را در رابطه و دوستی‌تان تازه نگه دارید، این کار مغز را تحریک می‌کند تا تمرکز خود را روی رابطه‌ی اولیه نگه دارد.

 

اگر هم حس کردید سر همسرتان جایی گرم‌شده و شیطنتی در کار است به جای تهدید، ترک یا نقد او سعی کنید با اثبات خود، در این بازی ناسالم برنده شوید. گاهی بو بردن چنین شیطنت‌هایی به شما قوایی می‌دهد تا رابطه‌ی خود را به بهترین ازدواج ممکن تبدیل کنید. رشد رابطه به تلاش مداوم احتیاج دارد. تمرکزتان را روی تقویت خود قرار دهید، نه روی نگرانی بیش‌از‌حد درباره‌ی خطرات احتمالی.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و همسرداری آن می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با انتقاد از ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید نیازهایی را از افراد برطرف می کند اما بدون تعهد و اینجا آسیب جدی که به فرد وارد می شود حاکی از تنهایی مطلق، افسردگی و اضطرابی است که گریبانگیر او خواهد شد.

ازدواج سفید

 

کوروش محمدی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه تغییرات در ساختارهای اجتماعی جامعه آثاری از جمله تجرد قطعی در سبک زندگی و رفتارها و رویکردهای افراد ایجاد کرده است، افزود: این مساله می‌تواند شیوه جدیدی از سبک زندگی در جامعه تلقی شود. همه این تغییرات در جایگاه خود می‌توانند تغییر محسوب شوند اما این عوارض و عواقب آن هاست که آسیب به حساب می‌آید.

وی با انتقاد از بی توجهی و غفلت از مبحث خانواده و ارتباطات جوانان با جنس مخالف طی سالیان اخیر اظهار کرد: امروز با رشد فزاینده ای در حوزه تجرد قطعی مواجهیم و این محصول بد همین غفلت و بی توجهی‌ها است. نهادینه شدن معضلاتی در مسیر زندگی جوانان مانند بیکاری، تغییر رویکردها و تجمل گرایی، گرانی و تورم و سوء مدیریت در ارتباطات مشکلات زیادی را به ویژه در ازدواج جوانان ایجاد کرده است.

محمدی با اشاره به توصیه اکید دین اسلام به تکریم فرزندان، تصریح کرد: گاهی از همان ابتدا فرزند خود را به عنوان کالا و ابزار می‌بینیم و به همین دلیل برای او تصمیم می‌گیریم و به او اجازه مشارکت در امور را نمی‌دهیم.

وی با انتقاد از بی توجهی آموزش و پرورش به کارآمدی و مهارت دانش آموزان نیز ادامه داد: امروز یک تعلیم و تربیت ناکارآمد در جامعه وجود دارد که صرفاً دانش آموزان را در رقابت تحصیلی و پر از استرس قرار می‌دهد و عملاً برای تربیت یک نسل و نسل‌های آینده برنامه‌ای نداریم.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه سن ازدواج در حال افزایش است گفت: امروز ازدواج سفید در حال انجام است و این امر ارتباطات نامتعارف و خطرناکی را میان جوانان ایجاد کرده است. دلیل این پدیده این است که خانواده و نظام تربیتی نتوانسته‌اند نیاز ارتباطی و مهارتی فرزند را به درستی تعریف کنند و در نهایت این ارتباطات خطرناک جایگزین آن می‌شود.

به اعتقاد محمدی، در گذشته برخی افراد به صورت افراطی به ازدواج فرزندان ۱۵ تا ۲۰ ساله تأکید می‌کردند و معتقدند که اگر در این سن ازدواج نکنند به اصطلاح "ترشیده" می‌شوند، یعنی فرزندان قبل از رسیدن به سن رسش وادار به ازدواج می‌شدند و زندگی‌های ناموفقی هم تشکیل می‌دادند. این مساله به تدریج بر تصمیمات بعدی جامعه، رویکرد و نگرش‌های نسل‌های بعدی تأثیر گذاشت؛ بطوریکه امروز شاهدیم بسیاری از افراد از مسائلی که در ازدواج جاری است گریزان‌اند و زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه ازدواج سفید نیازهایی را از افراد برطرف می‌کند، اما بدون تعهد است و در آینده آسیب جدی به فرد وارد می‌کند، اظهار کرد: این آسیب‌ها عبارتند از تنهایی مطلق، افسردگی و اضطرابی است که گریبانگیر وی خواهد شد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با اشاره به راهکارهای مقابله با معضل تنها زیستی گفت: رفع این معضل زمانبر است زیرا تغییر سبک زندگی امر ساده ای نیست، اما نسخه اورژانسی برای جوانان فراهم کردن فضای اشتغال و آموزش مهارت‌های ارتباطی و کنترلی برای آنهاست.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی آن می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع : ایسنا



:: برچسب‌ها: افسردگی , اضطراب , ازدواج سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : روانشناس بالینی

امروزه مدیتیشن درمانی یکی از راه های کسب آرامش و کاهش استرس در افراد به شمار می رود. معنای مدیتیشن متمرکز شدن ذهن بر روی صدا، دعا، اشیا، تصویر ، آگاهی از خود و....  است. اگر شما هم می خواهید با این روش اضطرابتان را کم کنید، بهتر است ما را در این مقاله با عنوان "آموزش مدیتیشن" همراهی کنید.

 

 10 نکته کلیدی در آموزش مدیتیشن

 

 

آموزش مدیتیشن با ساده ترین روش ها

برای شروع مدیتیشن نیاز دارید از کارهای کوچک شروع کنید و رفته رفته در این راه ثابت قدم و بهتر شوید. تمامی راهکارهای زیر برای شروع و ادامه کار  برای شما گردآوری شده اند و لزومی ندارد در ابتدای کار کلیه این روش ها را انجام دهید. بلکه می توانید برخی را برای شروع انتخاب کرده و ما بقی را در ادامه به کار ببرید.

مهم ترین راهکارهای آموزش مدیتیشن برای مبتدی ها

  1. برای مدت دو دقیقه در یک جا بنشینید.

برای شروع نیاز است که به مدت دو دقیقه در یک جا بنشینید و این کار را برای یک هفته ادامه بدهید.  چنانچه در انجام این کار خوب جلو رفتید،  در هفته دوم مدت دو دقیقه دیگر را هم به زمان خود اضافه کنید. به همین ترتیب ادامه دهید تا در ماه دوم توانایی روزی ده دقیقه مدیتیشن را داشته باشید.

  1. با مدیتیشن روز خود را شروع کنید.

برای انجام منظم مدیتیشن می توانید در آغاز روز این کار را بکنید و برای جلوگیری از فراموش کردن در گوشی موبایلتان یک یادآور را برای این کار اختصاص دهید.

  1. نگران چگونگی انجام مدیتیشن نباشید.

در شروع آموزش مدیتیشن زیاد لازم نیست به نحوه انجام آن توجه کنید. مثلا لزومی ندارد به این که از چه زیر اندازی استفاده کنید و در چه ساعتی این کار  را انجام دهید.  تمامی این ها در ادامه مورد اصلاح قرار خواهد گرفت. در آغاز کار فقط نیاز است شما به مدت دو دقیقه در جایی بنشینید. ترجیحا در جایی ساکت و آرام مدیتیشن کنید.

 

  1. به احساسات خود توجه کنید.

زمان شروع به انجام مدیتیشن به احساساتتان توجه داشته باشید .ممکن است بدن شما در این مدت احساس خستگی، آرامش، راحتی و... را تجربه کند. لازم است شما هر نوع احساسی که دارید را پذیرا باشید.

  1. شروع به شمارش نفس هایتان بکنید.

برای شمارش وقتی اولین نفستان را فرو بردید بگویید یک و زمان بیرون دادن نفستان بگویید دو  و این را تا رسیدن به عدد 10 ادامه بدهید. پس از رسیدن به 10 مجدد شروع به شمارش کنید.

  1. اگر توجه ذهنتان منحرف شد ، سریع به مسیر خود بازگردید.

زمانی که شما مدیتیشن می کنید، ذهن شما در جهات مختلفی پرسه خواهد زد. اصلا نگران این مسئله نشوید که طبیعی است. فقط لازم است که وقتی متوجه این انحراف شدید لبخندی زده و به نفس کشیدنتان ادامه دهید.

  1. با احساسات خود رفتار دوستانه داشته باشید.

افکار و احساسات شما بخشی از وجود شما را شکل می دهند، پس داشتن نگاهی دوستانه به آن ها برای کسب آرامش به هنگام مدیتیشن حائز اهمیت است.

 

 10 نکته کلیدی در آموزش مدیتیشن

 

  1. نگران درست انجام دادن مدیتیشن نباشید.

از این که مدیتیشن می کنید احساس خوش حالی داشته  و به خاطر داشته باشید که رفته رفته در این راه پیشرفت خواهید کرد.

  1. خالی کردن ذهن لازم نیست

عده ای مدیتیشن را با توقف جریان فکر یا به عبارتی خالی کردن ذهن اشتباه می گیرند. در حالی که چنین نیست و شما با این کار متمرکز شدن را فرا می گیرید.  هم چنین پس از یک هفته که تمرین تمرکز بر تنفس هایتان را انجام دادید، بهتر است با افکار و احساساتی که سراغتان می آید  نیز کمی همراهی کنید.

  1. در زمان مدیتیشن با خودتان آشنا شوید.

هدف از انجام این تمرینات علاوه بر متمرکز شدن توجه شما به چگونگی کارکرد ذهن و نوع جریان فکری آن نیز مربوط می شود.

 

سایر نکات در رابطه با آموزش مدیتیشن

  • رفتاری مهربانانه با خود داشته باشید تا بتوانید خویشتن را بشناسید.
  • علاوه بر شمارش تنفس هایتان به اندام های بدن خود و احساسی که در آن ها به وجود می آید نیز توجه کنید.
  • به صدا، نور و انرژی محیطی که هستید نیز توجه کنید. پس از یک هفته شمارش نفس هایتان به یکی از این موارد نیز توجه کنید.
  • متعهدانه مدیتیشن انجام دهید و برای یک ماه هم که شده این کار را هر روز تکرار کنید.
  • با هر حالتی و در هر جایی می توانید مدیتیشن کنید.
  • از یک مربی برای راهنمایی بیش تر کمک بگیرید. و تمامی مراحل را به خوبی انجام دهید.
  • به همراه دوستان خود مدیتیشن کنید تا انگیزه تان برای ادامه این کار بالا برود.
  • یک گروه آموزش مدیتیشن پیدا کنید تا سوالات خود را آن جا مطرح سازید.
  • پس از انجام مدیتیشن لبخند زده و از خود برای این که جهت شناخت خودتان وقت گذاشته اید تشکر کنید.

با انجام نکات گفته شده در رابطه  با آموزش مدیتیشن به راحتی و خوشی به شناخت خود و آرامش ذهنی خواهید رسید فقط صبور باشید تا نتیجه کار دستتان بیاید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه انجام مدیتیشن و کاربردهای آن می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



:: برچسب‌ها: مدیتیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 | نظرات ()